Ni Oskara ne zanima dodela Oskara

U jeku ovogodišnje oskarovske sezone, za koju moram da priznam da nikad nije bila tiša i bez fanfara, jedno pitanje me je mučilo – ko je prošle godine dobio nagradu za “najbolji film”? Iz inata nisam želeo da proguglam odgovor i skratim sebi muke, jer ako sam pomno pratio šta se događa svake godine, kako je moguće da ne mogu da se setim imena pobednika. Nisam mogao čak ni da se setim o kom se filmu radi. I taman pre nego što me je uhvatio prvi san, trgao sam se i rekao – jao, pa pobedio je…

Sledećeg jutra, jer mi đavo nije dao mira, postavio sam isto pitanje kolegama, koje su inače upućene u filmsku industriju i dodelu Oskara, i prijatelje – ko je prošle godine pobedio u kategoriji za “najbolji film”. Niko nije mogao da se seti! Nijedna osoba. Bilo je pokušaja – Parasite, Green Book i prizivanje nominovanih kao što je “Joker“, ali niko da izusti “Nomadland“.

Sa jedne strane možemo da optužimo pandemiju i što nam je od ogromnog broja informacija pamćenje na nivou ribice Dori iz “Finding Nemo”, ali ovaj isti problem muči i dodelu Oskara, pa i uvažane članove Akademije.

Dodela Oskara uspešno više od šest godina gubi na gledanosti i interesovanju. Rejting, od koga u savremenici sve zavisi, iz godine u godinu pada u milionskom broju. Manja gledanost, znači manja vrednost oglašivača u reklamnom bloku, a ujedno i je udarac na epitet “prestižnog događaja koji okuplja porodicu”. Na kraju je ispalo da je Evrovizija jači magnet za rejting nego upeglani Holivud.

Foto: Twitter

Udarac na piplmetar i savremene metode računjanja gledanosti prvi put je pokušan da se reši 2018. godine. Akademija je tada zvanično najavila da će od 2020. godine biti uvedena nova kategorija – Oskar za popularni film, pre svega za komercijalne filmove iz Marvelovog kazana. Svesni da publika opsednuta blokbasterima nema razloga da gleda dodelu jer njihovih favorita nema i Akademiju ne interesuje zabava za milione, ovo je bio potez očajnika zarad većeg interesovanja publike.

Šta se desilo sa “Oskarom popularnosti”? Ispario je u kovid vazduhu. Godina koja je bila ključna za ovu promenu otpočela je u znaku pandemije i više niko nikada nije pomenuo neobičan predlog.

U ironičnom obrtu, bioskope su zamenili striming servisi u toku pandemije, a sa zatvaranjem sala i smanjenim kapacitetom rada na blokbasterima, popularnih filmova je ujedno sve manje. Holivudska mašinerija trenutno se svela na dva Marvela godišnje i 174 filma za Netflix, od kojih 171 možete da precrtate.

Foto: Unsplash

Ali problem je isti – gledanost nikad gora, a bog i duše, da će ova godina biti rekordno najniža. Producenti Oskara svesni da im se crno piše odlučili su da 2022. godine potpuno iseku iz dodele prenos dodele za dokumentarce, inženjering zvuka, kostime, kompozitore…

Manifestacija koja slavi filmske radnike, iste je isekla iz programa jer koga briga za vas – dajte nam zvezde i filmove o kojima će se pričati, i privući publiku.

U još jednom ironičnom obrtu, od senzacionalno 10 nominovanih filmova za “najbolji film” gotovo da nijedan nije uspeo da dobije čuveni “viralni” status kao Parasite ili polarizovani “Green Book” ili sad već ozloglašeni “Shape of Water”.

Izostale su i čuvene kampanje za oskarovske filmove. Ako pogledamo samo godinu pre kovida, nominovani glumci, reditelji i scenaristi nisu se skidali sa stolica popularnih američkih večernjih šou-programa i izbijali su na sve strane na Jutjubu. Oskar je postao jedan ozbiljan ubica rejtinga i za Džimi Felona.

Istina je da postoje interesne niše oduševeljene sa “Drive My Car” i popularnim “Don’t Look Up“, ali ni Oskara više ne interesuje dodela Oskara, samo gledanost i crveni tepih. Sledeće godine još jednom ću da proverim da li se iko seća pobednika.

Foto: Unsplash / Steven Lasry

Prati Dedu na ↓

Pročitaj još

Najčitanije