Serija “The Undoing” (Slom): Dokle više, pitam?

NapomenaZa potrebe recenzije HBO Enterprises omogućio je skrining pet epizoda za recenziju (od ukupno šest). Serija zvanično startuje na domaćem HBO-u 25. oktobra.

Golicljivu voajersku senzaciju teško je obuzdati, naročito kad je stimulisana analiziranjem privilegovanih bogataških života koji se raspadaju na komade. Ništa ne može umiriti demone pred spavanje kao što može saznanje da u kapitalističkom svetu nikom ne cvetaju ruže. Zato je obećavajuće televizijsko sveto trojstvo, Dejvid E. Keli (Big Little Lies), Nikol Kidman i Hju Grant, garantovalo višečasovnu zabavu o okorelim bogatunima i njihovim tajnama. Veterani u oblasti sudske drame, melodrame i trilera ovog puta upali su u klasičnu zečiju rupu i na putu do dna dotakli su svaki mogući stereotip i predvidivi obrt. Jer koliko puta je potrebno zloupotrebiti istu priču i mlatiti njom dok ne postane odbojna. “The Undoing” (Slom) je žrtva generičke prirode priče i sa sobom vuče pitanje – dokle više?

Kreator i scenarista Dejvid E. Keli posle uspešne adaptacije romana Lijan Morijarti “Male velike laži” (Big Little Lies) i opsednutosti pričama koje se uvek završavaju u sudnici, video je fantastičnu priliku u još jednom romanu – Džin Hanf Korelic “Trebalo je da znaš”. Projekat “The Undoing” je okupio gigantska imena kao što su Nikol Kidman i Hju Grant, ali nekada ni odlični glumci nisu dovoljni da se izbegne deja vu i površna psihološka slika pripadnika viših slojeva društva. Osećaj – “pa, bili smo već ovde” i “da li opet rešavamo dilemu ko je ubica, dok junakinja briše suze rukavom džempera koji košta 3.000 evra” neminovno dovodi do dubokog izdaha i prevratanja očima.

Oko će samo od sebe već zaigrati kad kamera zapliva kroz velelepni njujorški dom porodice Frejzer. Savršeno upeglana stvarnost, kao i lice Nikol Kidman, ne daje znake da se u nekom od ormana krije raspali leš. Pristojni širokogrudi bogataši koje je teško mrzeti jer su tako savršeni. Teško je zamisliti da bi Grejs Frejzer (Nikol Kidman) ikog povredila jer je psihoterapeut koji po jednoj seasni osiromaši pacijente za 250 dolara. Teško je zamisliti da bi Majk Frejzer (Hju Grant) bilo koga preko pogledao jer je onkolog koji noću lije suze ako mu pacijent premine. Još teže je zamisliti da njihov sin Henri može da se posvađa u školi jer tako divno svira violinu. Porodica čistija od suze prosjakinje.

Kao i svaka eltna njujorška porodica ima svoje počasno mesto u humanitarnim akcijama. Blago ciničan ton prema humanitarnoj organizaciji kojom rukovode majke ugledne privatne škole brzo će iščeznuti u kasnijim epizodama, a to bi bilo dobro mesto na kojem bi Dejvid E. Keli profitirao.

Problemi u raju dolaze sa Elenom Alves, novom članicom organizacije. Lepotica koja ne preza da doji novorođenče pred ostalim uštogljenim njujorškim gospođama, šeta gola teretanom koju posećuje Grej Frejezer i patološki pogledom analizira lice supruge onkologa ne pripada ovoj skupini. Elena kao predstavnica niže klase nekim čudom je uspela da se ušunja u svet bogataša. Pre nego što je dobila šansu da bilo šta otkrije od sebi, krvnički je ubijena i ostavljena raskomadana u svom umetničkom studiju. Tragedija bi bila samo ružan trač o njenim ljubavnicima, da istog dana nije nestao suprug Grejs Frejzer.

Ovo možda znači kraj velikih filmova? Nijedan blokbaster neće izaći pre 2022. godine

Policajci koji ne veruju ni reč koju izgovara šokirana psihoterapeutkinja i porodične tajne koje kriju Frejezerovi vode publiku kroz hodnike triler drama koje su bile jako popularne početkom dvehiljaditih. I ne bi bila ovo serija Dejvida E. Kelija da se konačni obračun ne rešava u sudnici jer bože moj, ništa nema napetije od unakrsnog ispitivanja.

Rediteljsku eleganciju Suzan Bier i glumački senzibiltet Nikol Kidman, Hjua Granta, Donalda Satrlenda i Lili Rejb je nešto što se seriji ne može osporiti. Pletenje misterije i neprestano upiranje prsta u potencijalnog ubicu daje joj ljuti sos koji će neminovno zabaviti jedan deo publike i dati joj povod da je gledaju dalje. Ali, problem ne počiva u ideji, već u generičkoj misteriji koja je okovana glupim odlukama glavnih aktera i još glupljim stereotipima.

Mini-serija od šest epizoda je zapravo materijal za sat i po ili dva filma. Umesto toga dobija se razvučena žvaka i melodramatična kopija Big Little Lies i Little Fires Everywhere. Sterilna atmosfera koja je osakaćena za bilo kakvu emociju i empatiju je posledica elitističke prirode serije. Priča više deluje kao fantazija bogatašice sa poslednjeg sprata Trampove kule, nego na triler melodramu sa stvarnim ljudima.

“The Undoing” umesto da bude cinična kritika privilegovane skupine koja može da se izvuče iz svakog problema je gadan stereotip o ubici i strasti. Priča je ravna i neubedljiva kao i ispeglano lice Nikol Kidman koja pokušava da napravi grimasu, ali ne može.

Serija The Undoing
2.8

“The Undoing” je neubedljiva i previše puta viđena bogataška melodrama bez trunke života. Stvaran život za promenu ni bi bio loš izbor.