Serija “Dracula”: Ajkula, Drakula i veštački zubi Lepe Brene

Ne znam zašto su pustili matorog šišmiša da izađe iz svog viševekovnog mrtvačkog sanduka da nas maltretira. Ako neko ima pri ruci ekser i čekić najlepše bih za ga zamolio da pričvrsti poklopac jer grof Drakula nema šta da tražu među nama smrtnicima. Imamo i previše samozaljubljenih ciničnih sadista u svakodnevnom životu, na televiziji, filmu i Instagramu. Od pomenutih nas već uveliko boli glava, a od zubatog napaljenog matorca kojeg drma egzistencijalna kriza i kriza, pa valjda srednjih godina, ozbiljna migrena. Čika zuba je šarmantan s vremena na vreme, ali klimaks mu ne da mira. Valunzi ga šibaju, pa nije siguran ko je, šta je, ni šta hoće. Neko mu neko doda Femisan.

Drakula? Na njegovom postojanju zahvalite se Bramu Stokeru. Maestro gotskog horora krajem 19. veka u brdima Transilvanije udahnuo je život nezadovoljnom grofu koji bi tračak sreće pronašao u vratu svojih žrtava. Krvavi sisar večni život može da zahvali ishrani, tj. hrani. Neku je dozvao u odaje dvorca u kojem nema brave ni ključa, a neka je nesrećnim spletom okolnosti pokucala u mračnoj noći gospodaru tame na vrata. Hrana, pardon ljudi, su poslednji put viđeni u blizini dvorca i nikad više.

Nažalost, vampiri, kao i svaka druga zloupotrebljena mitološka stvorenja u savremenoj pop kulturi izgubila su auru strave i užasa. Što se mene tiče može slobodno da grebe po prozoru na poslednjem spratu zgrade na Karaburmi i da me moli da ga pustim unutra uz obećenja da će mi dati “bonu”, oterao bih ga u tri lepe, spustio roletnu jer ujutru ranu moram da ustanem na posao.

Zašto sam se onda radovao modernoj adaptaciji grofa Drakule?

Kreatori Mark Gatis i Stiven Mofat zaslužni su za nekoliko popularnih serija na BBC-u, “Sharlock”, “Doctor Who”, “Taboo” itd. Najavni trejler je obećavao povratak korenima gotskog horora i delovalo je da nas očekuje krvava zabava sa modernim obrtom. Pa, nije da je sve baš tako crno, ali i jeste.

Mini-serija “Dracula” satkana od tri epizode (nadam se da neće nastavljati) prati tri etape života ozloglašenog grofa. Advokat Džonatan Harker u mađarskom samostanu opatici Agati Van Helsing prepričava kako i zašto je dospeo u dvorac grofa Drakule. Izmučena i vidno obolela duša nikad nije tražila mnogo od života. Džonatan je bio na korak od venčanja sa dragom Minom Marej, ali pre čuvenog “da” pred bogom i ljudima trebalo je da obavi samo jedan posao – zaključi ugovor o londonskoj kupovini nekretnina sa grofom u Transilvaniji.

U dvorcu ga je sačekao starac sa jednom nogom u grobu, ali kako su dani odlazili, matora drtina je bivala sve mlađa i mlađa, a tvrdi engleski akcenat sve tečniji i tečniji. Dok je Drakula cvetao, Džonatan je propadao.

U zidinama zamka koji je poput lavirinta krije se više od tajne večnog života krvopije. Želja za dominacijom, repliciranjem, širenjem i odlazak u novi svet u kojem će da zvaladati su neke od crtica na listi želja Drakule. I da, želi da napravi savršenu mladu. Nije bitno kog pola, ali želi da sa nekim da dalje hara i … kroz svet.

Centralni likovi priče su grof Drakula i opatica Agata Van Helsing. Dva opozita zaintrigirana jedno za drugo u igri mačke i miša žele da dođu jedno drugom glave. Ili će srce opatice prestati da kuca ili će se grof konačno upokojiti.

Gde je problem? Problem? Problemi su u pitanju?

Ne želim da spojlujem niti da otkrivam u kom smeru priča se odmotava u poslednjem i potresno lošem poglavlju priče, ali kad otkuca poslednjih sat i po vremena, zažalićete gorko što niste stali posle druge epizode.

Horor verzija čuvene bajke “Ivica i Marica”

Serija “Witcher”: Veštice, vile, bušne gaše od svile

Prvih sat i po vremena serije (svaka epizoda po sat i po) umesto gotskog horora upoznaje nas sa crnohumornom serijom u kojoj je Drakula vrcavi parazit, a opatica buntovna jezičara nesigurna u postojanje Boga. Tražila ga je godinama, ali kako kaže, građanski brak i njen duhovni se ne razlikuju. Od muža ni traga ni glasa.

Moderan komičan obrt nije nužno loš, čak je vrlo prijatan. Dok šarm Drakule, drskost opatice i empatija prema nesrećnom Harkeru rade svoj posao, horor elementi kao što su beba vampir, hodajući mrtvaci u zamku deluju vrlo naivno, na momente i parodično.

Bez obzira na inicijalne manjkavosti, tempo radnje je dinamičan, serija je vrcava i zabavna. U suštini sve što tražimo o gospodina grofa, a onda kreće pakao.

Folklorni elementi, mitologija i fenomen Drakule su u ratu sami sa sobom. Pravila sveta nalažu da grof ima određene limite zbog sukoba sa svevišnjim i onim što je Bog dozvolio smrtnicima. U drugoj epizodi koja je doslovno ista kao prva, samo što se odigrava na brodu, a ne u zamku, svako postavljeno ignoriše i pravi se da se nikad nije ni desilo. Šizofrenija priča o egoističnom sadisti se transformiše u bljutavu dramu u poslednjoj epizodi koja je šuplja kao brod.

Od horora, preko crne komedije do drame o egzistencijalnoj krizi “Dracula” u poslednjoj epizodi više liči na lik Lucifera iz istoimene popularne serije i banalizuje lik hodajućeg zla. Ne znam kako se desilo da Drakula postane lik u klubu koji prilazi sa forom – Mala, koliko’ ima sati? Oš’ da te USISAM?

Tragično rešenje modernizacije narativa i postavke priče u moderan kontekst imao je za cilj da se dodvori publici i približi probleme kao što su manjak empatije, bolesti zavisnosti, otuđenost sveta i potrage za večnom srećom. Rezultat je smehotres koji kao da je napisala gospođa koja zaslužna za “50 nijansi sive”, u ovom slučaju “50 nijansi Drakule”.

“Dracula” nije sam po sebi toliko loš, ali ono što je loše je toliko loše da dobri aspekti serije ne mogu da dođu do izražaja kad se celokupna priča sagleda.

Fascinatno je kako postoje naznake dobre ideje koje se pretvaraju u moderno televizijsko smeće, a “Dracula” na kraju balade je ozbiljno smeće u kontekstu priče i onoga što je bila njegova poenta. Grof je na kraju ispao jedna obična krvava bala i ništa više.