Serija “Devs”: Spržiće uspavani mozak

Ukoliko ste odlučili da vreme provedete uz seriju “Devs” treba da ispunite dva kriterijuma. Prvi – potrebno je da gajite velike simpatije prema reditelju i scenristi Aleksu Garlandu i njegovim filmovima Ex Machina i Annihilation. Drugi – potrebno je da budete otvoreni za drugačije televizijsko iskustvo, kao i da uposlite moždane vijuge, ali i prste, jer ako ste slabi sa fizikom, naročito kvantnom fizikom, budite u pripravnosti da guglate teorije i pojmove koji su značajni za kompletiranje slike koju gledate.

U ovim vrlo nesigurnim i nestabilnim vremenima jedina stvar koja je svakom od nas potrebna je determinisanost. Preciznije rečeno – sigurnost da će se određene stvari sigurno desiti u vremenu koje nam predstoji. Uzrok kao inicijator posledice stavlja nam do znanja da moramo sami da stvorimo uslove, tj. uzroke, koji će nas dovesti do željene posledice tj. životne sigurnosti. Ali, s obzirom na vremensku odrednicu u kojoj se nalazimo i spoljne stresore (društvo, politika, kultura) sve je izvesnije da nam je budućnost neizvesna, krajnje nedeterminisana. Koliko god konfuzno zvučalo ovo je jedini način da vam približim radnju serije “Devs” za koju ćete morati da odvojite vreme, debelo vreme, pre nego što bilo kakav odgovor dobijete.

O čemu se radi u “Devs”? Nemam pojma, ali…

Aleks Garland nije zainteresovan da u prva dva sata, a kako je suditi po ostalim kritičarima koji su pogledali celu sezonu, ni u narednim satima da otkrije šta se zapravo događa. Iako ćuti kao zaklan o kičmenoj moždini priče, daje signale čemu ćemo potencijalno svedočiti u narednim epizodama. Nije najjasnije gde se nalazimo, u kom vremenskom trenutku, niti šta su i čime se bave sestrinske kompanije Amaja i Devs. Manjak informacija i maskiranje centralne misterije dodatni će biti motiv (za neke, za neke svakako ne) da se ukrcaju na ovoj brod prepun čudnih ljudi i još čudnijih ideja.

Bez da otkrivam mnogo jer treba da se iznenadite, a prve dve epizode koje su nam legalno dostupne imaju dva dobra obrta, prate živote Lili i Sergeja. Dva tehnološka genija zaposlena su industrijskoj grani koja želi mnogo više od naprednih gedžeta, već je fokusirana na predviđanje budućnosti sintetičkom analizom organizama i njihovim ponašanjem, oslanjajući se na čuvenu životnu – uzrok / posledica.

Sergej, poreklom iz Rusije, dobija unapređenje iz Amaje u Devs zbog uspešnosti projekta u kojem je predvideo kako će se organizam ponašati u budućnosti narednih 10 sekundi. Vlasnik koroporacija, gospodin Forest, upoznaje ga sa novim tehnološkim carstvom “Devs” koje ne kontroliše vlada i koja privatne projekte želi da unapredi do neverovatnih granica. Kada se Sergeju pokaže kod na kojem će raditi, šokirani Rus završiće zagrljen sa WC šoljom u Devs-u. Dobili ste i previše informacija za ostale – šta je Devs, čime se bavi, šta je otkrio Segrej i šta je cilj kompanije moraćete da izdvojite vreme.

Digitalna melanholija i scenarijska monotonija

“Devs” se hvata u koštac sa najvećim problemom savremenog gledaoca – strpljenjem. Umesto šamaranje misterijama i zaverama Garland je napravio nepopravljivo depresivnu digitalnu atmosferu u kojoj su likovi beskrajno usamljeni i zarobljeni u jednoličnosti života. Lagana šetnja kroz neobičan svet upoznaje nas likovima i njihovim naizgled praznim životima. Forestova traumatična prošlost otkriva zašto je danas opsednut kompanijama i zašto je zaštitno lice džinovska lutka-devojčica, kakva je bila Lili pre nego što je upoznala Sergeja, ali njegovu tajnu o životu pre dolaska u Ameriku, dok iznad svačije glave titra pitanje – šta se to radi u Devs-u?

Najveća smetnja serije nije vreme koje protiče, a ne čini ništa povodom radnje, već scenario koji nije blagonaklon dijalozima. Vrlo problematične fraze i povremeno upiranje prstom u problem ne bi li publika obratila pažanju deluje kao čudno rešenje jer je priča sama po sebi već toliko apstraktna i mistična da nema potrebe da nas na nebitnim stvarima tretira kao potpunog idiota.

Nameran deficit živosti likova je zaslužan za pomalo monoton scenario koji srećom vade vizuelna rešenja i fantastična muzička pratnja, kao i audio inženjering.

“Devs” teško da će se svideti široj gledalačkoj grupi, ali onima kojima se svidi ovaj vrlo neobičan svet će konačno moći da uposle moždane sinapse nečim što nije samo – ko je ubica?

Na putu između drame, naučne-fantastike i misterije “Devs” Aleksa Garlanda je upravo ono što su bili Ex Machina i Annihilation – narativno ludilo sa mnogo pitanja, malo odgovora koje ćete morati samo da potražite.