Na samom početku da razjasnim par nedoumica. Fraza “pametan film” uglavnom se upotrebljava kad scenarista i reditelj mudro iskoriste više elemenata priče koju su skovali kako bi publiku angažovali i podstakli da pored svojih čula upotrebe i moždane sinapse, jer se ispod površine filmskog platna ili HD televizora krije more metafora koje žude da budu otkrivene. Film nije samo audio-vizuelni doživljaj koji je takav kakav jeste, već knjiga sa stotinama stranica koje morate da prelistate da biste došli do onog momenta kad duboko udahnete uz glasno – Ahaaaa!

Sa druge strane “obična publika”, što iskreno ima pežorativno značenje, je publika koja želi da bude zabavljena, uplašena ili zaintrigirana filmom koji će im dati nacrtano objašnjenje na samom kraju. Ukratko – publika koja želi sve kockice na broju koje su lepo posložene. Dakle, ako vam vaša lepa glava služi samo za češljanje i ne želite da se trošite i naprežete onda lagano zaobiđite “Annihilation”, ali ako ste fanovi reditelja Aleksa Garlenda (Ex Machina) i serijala “Annihilation” pisca Džefa Vandermira onda se ovaj film mora naći na vašoj listi – obavezno pogledati. 

Film otvara scena udarca meteora u svetionik. Umesto eksplozije koja bi preuzrokovala uništenje zemlje nastao je svetlucavi ljubičasti balon u okviru kojeg flora i fauna funkcionišu potpuno drugačije nego na ostatku planete Zemlje. Naučnica, profesorka biologije i bivša pripadnica američke vojske Lena (Natali Portman) je potpuno povučena iz društvenog života nakon nestanka supruga koji se mesecima nije vratio iz vojne akcije o kojoj nije želeo da priča sa suprugom. Katatonični marinac se nenajavljeno vraća kući ali bez mnogo reči i objašnjenja gde je bio i šta mu se dogodilo. Lenin trenutak sreće zbog povratka supruga je naglo prekinut njegovim krvarenjem i crnilom pred njenim očima. Umesto u bolnici naučnica se budi u naučnom postrojenju koje prati širenje i rast svetlucave ljubičaste kupole koju su stručnjaci nazvali “The Shimmer”. Posle detaljnog ispitivanja o njenom suprugu i šta joj je rekao nakon što je došao kući, psihološkinja doktorka Vantres će predočiti Leni da je više ekspedicija poslato da istraži neobičnu kupolu, ali da se niko nije vratio osim njenog supruga.

Bazična premisa priče krije brojne detalje koji će se preplitati sa događajima pod kupolom u kojoj se ćelije potpuno drugačije ponašaju nego van nje. Pet žena koje više nemaju šta da izgube u životu osim same sebe odlaze u direktnu propast, istraživanje The Shimmer, jer znaju da se iz nje niko nije vratio.

“Annihilation” je u osnovi si-fi sa pokrovom drame koji poteže brojna pitanja o ljudskoj prirodi sklonoj samouništenju, očaju i besmislu kojim smo okruženi. Umesto da film direktno puca u leđa gledaocima nišanjenem radnje na vanzemaljce koje žele da zavladaju planetom, on postavlja drugo pitanje – a, šta ako “oni” ne žele ništa od nas. Možda smo sami sebi najgori neprijatelj.

Film Aleksa Garlenda je posle nedelju dana prikazivanja u bioskopima pušten na striming servisu Netflix jer je film još pre dve godine, nakon što je završena produkcija filma, od čelnika Paramount filmske kompanije protumačen kao previše “komplikovan” i “intelektualan” da bi se dopao širokoj publici. Filmska kuća smatra da je ovo jedini način da film nešto zaradi jer ga u suprotnom niko neće gledati. Dakle, velike kompanije ne odustaju od ideje da je publika površna i trude se da joj izgrade ukus na glupim filmovima.

Film nije komplikovan – ima mnogo slojeva. Pre nego što krene odjavna špica imaćete utisak da vam je mnogo toga promaklo u toku gledanja filma. I verujte mi da jeste. Pored osnovne radnje o kupoli, film preseca paralelno priča pet žena i njihovih života pre nego što su našle u istraživačkoj misiji. Na kraju će vam biti jasno da ništa nije onako kako izgleda, već sve suprotno.

Treba naglasiti fantastičan inženjerng zvuka i jedinstven vizuelni identitet filma koji bi pao u vodu da nije odlične i uverljive glume glavih protagonistkinja.

Neće biti lako do samog kraja filma, ali ni sam kraj. Kao što rekoh – pametan film koji nije za običan svet.