Serija “Lambs of God”: Skriveni dijamant

Ah, ti mali rituali koji nas bodljikavom žicom i rovom od pet metara dubine razdvajaju od sveta. Momenti spokoja kad uživaš u šolji kafe ili u gledanju serije i znaš da niko neće uzdrmati tvoj kavez. Naravno, uvek se javi psihopata koja preskoči poput Lare Kroft prokleti rov i preseče žicu u nameri da naruši tvoj mir. Opcije su dve – izbaci uljeza ili ga pusti unutra i nateraj ga da se prilagodi tvojim pravilima. Evo ti kafa, sad ćuti i gledaj u ekran. Ali, uljez nije došao da bi igrao po tvojim pravilima, već da promeni tvoj dugogodišnji ritual u koji su investirao sve u životu kako bi ga imao samo za sebe.

Samostan svete Agnes je udaljen preko sedam mora i gora, i uživa u svakodnevnoj isplaniranosti, pa i opsesivno-kompulsivnim radnjama koje se ponavljaju u tačno vreme i na tačnom mestu. Urušeno sveto mesto čine samo tri preostala člana sestre Margarita (En Daud The Handmaid’s Tale, Hereditary), Ifigenija (Esi Dejvis Babadook) i Karla (Džesika Bardern The End of the Fucking World).

Pobožni trojac je poput svetog trojstva, tri bića koja će dati sve za spasenje. Ritualno svakog jutra se mole, čuvaju svoju jagnjad kao oči u glavi jer su ubeđene da svaka njihova preminula sestra se vratila kao jagnje na ovaj svet (sveta Agnes je predstavljena kao zaštitnik jagnjadi), pletu, spremaju hranu i uveče pričaju priče. Dobro poznate priče – Lepotica i Zver, Crvenkapa, Trnova ružica, ali njihove verzije priča imaju drugačiji tok radnje i uglavnom su mnogo mračnije i teže za slušanje. Svaka sestra ima svoju verziju poznate bajke i dok je nižu kao vunu na preslici negde uvek zapne ogorčen momenat koji je bio deo njihovog života pre samostana. Nikad neće jasno reći, ali đavo koji ih muči decenijama je u detaljima.

Nove serije koje izlaze u avgustu

Navikle su se jedna na drugu, na svet oko sebe, na svoje anđele i demone, ali ne i na pridošlice jer njih nikad niko nije posetio već 25 godina. U njihovom svetu vreme je odavno stalo. Otac Ignjacije se bez najave pojavljuje sa neizbežnom dozom nadmenosti i zgroženosti onim što zatiče. Biskup ga je poslao da obavi posao i da objasni sestrama da je vreme da odu na bolje mesto jer katolička crkva preuzima svetu Agnes. Ono što im otac ne govori je u šta preveliki vernici planiraju da pretvore samostan.

Tri sestre, tri preostala svetionika svete Agnes ni po cenu života ne žele da odu, ali kao u romanu Stivena Kinga “Mizeri”, nemaju nameru da dopuste ocu Ignjaciju da napusti ostrvo. Životno komični susret dva hrišćanska sveta koji gledaju jedno u drugo kao u čudo i očevo nerazumevanje za izvitoperene bajke i rituale sestara se pretvara u životni horor jer one u ime svete Agnes i ime svoje vere ne žele da ga puste da ode.

Serija “Lambs of God” ima onaj golicavi osećaj od samog početka da stvari neće izaći na dobro. Iako komičan momenat dolaska oca na ostrvo i šašava priroda najmlađe sestre Karle koja je odrasla u samostanu i nikad nije videla svet unose vedrinu u priču zlokobnost sestre Margarite i gotovo natprirodna moć Ifigenije da oseti da li je neko na ostrvu ili ne, stvaraju osećaj klaustrofobije i ozbiljne jeze.

Druga sezona serije “Terror”: Pod hitno zovite popa

Adaptacija romana Marele Dej “Lambs of God” je veoma neobičan spoj komedije, drame, psihološkog trilera i metafizike. Tenzija počinje ozbiljno da raste kad se sestre naroguše i na najluđe moguće načine zarobe oca u samostanu, ali tamna strana priče tek počinje da izlazi na videlo kad preslica naracije uhvati deo koji se tiče katoličke crkve i njenog udela u želji da sestre ukloni iz samostana, ali i emotivna strana koja se tiče rođene sestre oca Ignjacija.

Pozadinske priče sestre Margarite i zašto njena verzija “Lepotice i zveri” zvuči tako kako zvuči je jezivi podsetnik kako ljudi prave mentalne prepreke da bi se ogradili od traume i sestre Ifigenije čiji je život i te kako zanimljiv pre nego što je postala deo samostana melju gledaoca u toku četiri epizode serije.

Gluma Esi Dejvis i En Daud je van ovog sveta i van svake konkurencije, naročito Dejvis koja je u svakom sloju glume dala gledaocima neverovatno verodostojan i živopisan lik. Sem Rid kao otac Ignjacije je odlična dramska dopuna celokupnoj slici, tako da će te svedočiti najkvalitetnijoj glumačkoj postavi na televiziji ikad.

Jedini ozbiljan problem je finale. Naravno, da je kraj problem. Srećna okolnost je što serija je lako televizijsko štivo – četiri epizode i ćao, zdravo. S obzirom na to da je serija verodostojna replika romana, razrešenje priče putuje tragom nečega što neće biti baš najjasnije i odlazi u domen metafizičkog i religijskog tumačenja koji je teška pilula za gutanje.

Bez obzira na poslednjih 20 minuta serije “Lambs of God” u pitanju je fantastična serija u svakom svom aspektu. Od vizuelnog identiteta, glume i scenarija. Rituale treba čuvati od drugih i uživati u njima, kao što ovaj potcenjeni dijamant od serije treba sačuvati od svakog mogućeg ignorisanja jer zaslužuje mnogo više od serija koje kovitlaju poslednjih meseci.