Film “The Father”: Zaslužuje svaki mogući Oskar koji postoji

Bolest je nemilosrdna sila. Ne okreće se za sobom dok seje bes i surovost. Dobro zna šta joj cilj, ostavljajući nemoćnu žrtvu na milost i nemilost svoje grimizne prirode. Najzlokobnija je kad sedi mirno u tišini u uglu sobe, i bez mnogo buke i galame cinično se smeška plodovima svog rada. Entoni (Entoni Hopkins) kao guska u magli ni ne vidi da je nezvani gost zauzeo busiju, puštajući ga da svakog dana bude gordija, surovija i ljutita verzija čoveka koji je nekad bio.

Jutro je najgori deo dana jer niko mu ne garantuje da je jutro, mada, niko mu ne garantuje ni da je kod svoje kuće. Jedina stvar koja mu uliva poverenje i trenutak mira je ručni sat, mada, neko proklet se nameračio na njega i želi da ga otme. Prvi put ga je ukrala njegova negovateljica Anđela, a sada sumnja na supruga svoje ćerke Ane. Ali zar se ona nije razvela i rekla mu da ide za Pariz? Znači, negde ga je sakrio, ali ne može da se seti gde.

Više mu nije ni jasno zašto njegova ćerka kao pokvarena ploča ponavlja stvari ili još gore, namerno menja priču pokušavajući da ga prevari. Ali, Enotnija niko neće prevariti. Ako želi da ga sahrani i da mu otme stan, neće joj uspeti jer će je iz inata nadživeti. Spremio je Entoni govor za njenu sahranu. Dobro se seća njenih reči o odlasku u Pariz i novom muškarcu, tako da uzaludno sad cmizdri pred njim, jer nema razloga da krije da je oduvek više voleo stariju ćerku Lusi. Mada ga muči zašto ovaj nepoznati čovek sedi u njegovoj dnevnoj sobi i tvrdi da je Anin muž. Zašto ga posećuju nepoznati ljudi i uveravaju ga da se poznaju kad ih on nikad nije video u životu? Zašto njegova ćerka svakog drugog dana menja lice? I zašto laže da je kupila pile, kad nema nigde kese sa piletom? Izgleda da mu je neko opet sakrio ručni sat.

Blago Dedi, pročitaj sve o filmovima koji su nominovani za Oskara 2021. godine OVDE

Entonijev život poput paranoične prirode epizoda “Black Mirror” ili “Zone sumraka” ne daje mu ni trenutak mira. Ljudi ga lažu, uporno se budi na drugom mestu i njegova ćerka Ana želi da ga ostavi, a to je ono čega se najviše plaši. Može da joj ponavlja do kraja večnosti da je sposoban da obavi sve sam i da mu ne treba pomoć, ali ne može da je ne pita: “Šta će biti sa mnom kada me ostaviš samog?”.

“The Father” autora Florijana Zelera nijednog trena ne izgava reč – demencija. Umesto eksternog posmatranja bolesti iz vizure ljudi koji okružuju Entonija, odabrao je daleko emotivniji i ličniji pristup naraciji. Internalizacija života glavnog junaka izaziva spektar emocija jer gledalac kao i junak u kadru proživljava svaki neobični, isprekidani i konfuzni događaj. Trenuci spokoja su retki jer kada panika, nemoć, a povremeno surovost i bes stupe na scenu film poseduje neverovatnu moć da zgrabi posmatrača u kandže i ne pušta ga sve do emotivno katarzičnog kraja.

Zelerova neobična struktura filma u kojoj se iz Enotnijevog ugla vreme, prostor i ljudi menjaju nasumično ostavljajući ga preplašenog i zbunjenog, izaziva specifičnu dozu empatije i jeze. Holivud koji je godinama radio na tome da ni po koju cenu egzistencijalno ne uznemirava ljude izbegavajući reprezentaciju nedostojanstvenog starenja i neizbežne smrti, uporno gurajući u prvi plan lepotu i mladost, u filmu “The Father” dekonstruiše mit o životnoj konstanti, odnosno, podseća da kraj života nije ni najmanje poetičan.

Briljantne scene o maštanju Enotnijeve ćerke Ane (Olivija Kolman) kako će jedne večeri ugušiti svog oca i nastaviti da živi život ili bolna porodična prošlost na koju je glavni protagonista zbog bolesti zaboravio vodi ka jednom od najboljih i najupečatljivijih monologa u savremenoj kinematografiji.

Oskarovac Entoni Hopkins posle kultnih uloga koje je napravio u dugogodišnjoj karijeri sa 83 godine može da se pohvali da je pred kraj svoje karijere snimio najbolju ulogu u svom životu. Fantastična Olivija Kolman i kratka, ali upečatljiva pojava Imodžin Puts (Vivarium) u “The Father” igraju na istoj visokoj glumačkoj lestvici.

“The Father” i pored maestralne režije koja je uspela da izbegne atmosferu pozorišne predstave jer je u pitanju istoimeni adaptirani komad, ostavlja neverovatne emocije kada Entoni pita: “Gde mi je sat” ili ono najteže pitanje: “Ko sam ja?”.

Film "The Father"
5

“The Father” je najbolji film dosadašnje 2021. godine i jedini nominovani za Oskara koji zaslužuje pobedu.