Napomena: 6 epizoda (od ukupno 9) prve sezone serije “Watchmen” dobijene su ljubaznošću televizije HBO pre zvanične premijere. “Watchmen” debitovaće 21. oktobra, a pre premijere želim nešto važno da vam kažem.


Posle šest sati disciplinovanog sedenja u udobnosti ugaone garniture dve stvari su mi prošle kroz glavu gledajući više od pola prve sezone “Watchmen” – “Handmaid’s Tale” i “Joker“. Serija Dejmona Lindelofa tehnički i žanrovski nema nikakve veze sa dva pomenuta naslova, ali “Watchmen” preispituje civilizaciju u alternativnom istorijskom toku, poput adaptacije romana Margaret Atvud, i pita se šta bi bilo kad bi bilo i kako bi bilo, i značajno suptilnije i gracioznije je kritikuje u odnosu na film o ozloglašenom anti heroju. Nikad nisam mislio da ću ovo napisati, ali eto i to je moralo da se desi, “Watchmen” je nešto najbolje što je moglo da se dogodi u adaptaciji stripskih priča i junaka jer ostavlja u prašini blokbastere, Avenžderse, Leteće mrave i sve ostale gluposti koji nemaju ni približnu scenarijsku, političku, a boga mi ni glumačku težinu kao “Watchmen”. Pošto sam taj teret skinuo sa duše da pređemo na stvar. 

Serija “Watchmen” Dejmona Lindelofa (The Leftovers) će biti koska za one koji nemaju nikakvo predznanje o univerzumu koji su napravili Alan Mur i Dejv Gibons 1986. godine. Kreator je smestio radnju 30 godina nakon alternativnih istorijskih događaja u kojima su Nemci između dva svetska rata dozivali Afroamerikance u svoje redove jer je Berlin bio utočište za njih, u kojima je Amerika dobila rat u Vijetnamu i u kojima je Hladni rat metastazirao ka Trećem svetskom. Ruku na srce, narativ pravi svojevrsni raskid sa poznatom pričom, za neke, i formira novu priču koja je utemeljena u realnosti, ali se s vremena na vreme oslanja na bazu. S ovom mišlju na umu, zaboravite ono što želite od “Watchmen-a”, naročito ako ste fanovi filma, jer ovo nije ta priča. 

Foto: HBO

Priznajem, bio sam generalna neznalica što se tiče “Watchmen” univerzuma i moralne težine koju nosi, ali Lindelof me je naterao da se vratim u đačku klupu i prelistam preskočeno gradivo kako bih se potpuno angažovao sa onim što mi je predstavljeno i vredelo je svake proklete sekunde. Ako vas prva epizoda inspiriše da uradite isto, bićete nagrađeni, što bi rekli, za sve pare.

Nakon krvoločnog događaja u Oklahomi u mestu Talsa 1921. godine, po istinitom istorijskom događaju, koji je nazvan najvećim rasističkim incidentom u američkoj istoriji, čitav vek kasnije u alternativnom univerzumu gradić se i dalje bori sa izraženom rasnom segregacijom. Odluka šerifa Džada Kraforda (Don Džonson) da se poreza oslobode žrtve događaja iz 1921. godine i njihove porodice formira grupu pod nazivom “Seventh Cavalry” koja nosi imitaciju Rošahove maske i likvidira policijske službenike, ali građane čija je familija bila deo nezahvalne istorije. Nacističko-fašistička skupina targetira Afroamerikance, naročito one koji imaju familijarnu vezu sa preživelima ili žrtvama iz 1921. 

Foto: HBO

Kako bi se zaštitio identiet policajaca koji su ubijani u civilu zbog svog posla, svi čuvari reda nose žute maske, ali i bivši policijski službenici koji tehnički nisu zaposleni, ali rade na očuvanju stabilnosti. Među njima je i Anđela Ejbar (Redžina King) koja je po danu u ulozi majstora kuhinje, ali noću u svetu “Watchmen-a” (Nadzirača) ima adekvatnu transformaciju u skladu sa ulogom koju igra u zaštiti društva. 

Rasna segregacija na stranu, serija nas upoznaje, naročito u kasnijim fazama o kojima ne smem da pričam jer mi je zabranjeno, o celokupnoj slici društva koja vrlo bizarno i vrlo raslojeno funkcioniše. Incident koji će se dogoditi u Oklahomi jedno veče posle sukoba policije i nacističke skupine je katalizator mnogo veće katastrofe. 


Blago Dedi, pročitaj i ⇓

Tri nova filma koja treba da pogledate 


Ovog puta modernizovana verzija koja se ne bavi Hladnim ratom, već aktuelnim problemima na momente referncira doktora Menhetna i dnevnik koji je Roršah ostavio pre nego što je ubijen u originalnoj priči. Ali, kao i prethodni rad Lindelofa, The Leftovers, i ovaj je narativno poprilično zahtevan, kompleksan i na momente zahteva da se ozbiljno angažujete sa perpleksnom mitologijom priče. Glumatanje heroja je zabranjeno i “Watchmen” je sve samo ne banalizacija, već dramatizacija svakodnevice. 

Foto: HBO

“Watchmen” posle dve epizode se udaljava od večite polarizacije između ljudi i upotrebljava elemente misterije, naučne-fantastike i trilera. I evo obrta, ako očekujete da serija bude u stilu filma to se neće desiti. Čitajući komentare na YouTube ispod trejlera primetio sam da je najveći broj žalbi upućen kako serija uopšte nema vajb filma i stripa. Pa, serija “Watchmen” je smeštena 30 godina posle događaja koji su ljudima poznati i bavi se potpuno drugačijim stvarima.  

Naime, serija je više slagalica i to poprilično komplikovana i neobična, nego što je linerana putanja u kojem dobro pobeđuje zlo ili šta god bila tema svih ostalih filmskih adaptacija stripova iz Marvelovog kazana. Putovanje kroz vreme, prostor, trodimenzionalni portali, kloniranje, masovna manipulacija, menjanje toka istorije i moralna packa je esencija novog “Watchmen-a”. Na kraju krajeva Lindelof je kreator serije “The Leftovers” zbog koje su ljudi lupali glavom o zid zbog narativnih apstraktnih komplikacija. 

Foto: HBO

Pored genijalne glumačke ekipe, priče, scenarija, najveća zvezda serije je muzička i audio podloga. Jedina šteta je što je serija namenjena vrlo uskoj grupi ljudi koji imaju strast prema univerzumu Alana Mura i Dejvida Gibonsa, ali to ne znači da neće potencijalno privući i ostale. I ubi me znatiželja šta će da se dogodi u poslednje tri epizode, a vala za to ima da se načekam sad. 

Zamislite ovako – ako je savremeni život Veliki brat u kojem nas neko stalno posmatra i kroji sudbinu jer smo skoro svi na društvenim mrežama i verovatno znaju koje gaće trenutno nosimo, a ne samo kako izgledamo na slikama i šta pišemo u statusima, onda je “Watchmen” lestvica više u kojem smo samo koleteralna šteta i instrument za nečiju suludu ideju o utopiji i svetu koje ne treba da se dogodi. 

PRESUDA
Watchmen pomera granicu moderne televizije i menja percepciju o navali adaptacija stripova
94 %

8 KOMENTARI

  1. Dje si Deda! 🙂
    Obozavam da citam tvoje recenzije, svakodnevno bacam pogled da vidim ima li sta novo kod “Dede” :).
    I uvijek se obradujem odlicnim recenzijama i zanimljivim diskursima na Dedinim stranicama. Ali te moram nesto pitati u ovim situacijama kad dobijes unaprijed pravo da odgledas neke serije “ljubaznoscu HBO-a” i sl. – da li ti onda bivas uvucen u neku relaciju prodavac-kupac te onda moras da pises manje-vise pozitivne recenzije za njih? Ili jednostavno takav “partnerski” odnos sa HBO-om i inim kucama, ni malo ne utice na tvoju recenziju? Ajde da vidimo Deda, sta kazes na ovo? 🙂
    Veliki pozdrav od vjernog citaoca!

    • E, dobro ti je pitanje 🙂 taman da raščistim vazduh ako neko ima sumnju.

      Press Screening nisam dobio sam ja, već npr. kolege iz Noizz-a i pretpostavljam još neki mediji. Epizode koje sam dobio, dobili su i novinari i kritičari svuda u svetu sa napomenom da ne smemo da puštamo tekst i da otkrivamo detalje do određenog datuma. Nema nikakvog uslovljavanja, osim kao što rekoh datuma objave i da se ne otkrivaju određene tačke u radnji. Da mi se nije svidelo mogao sam slobodno da napišem šta god želim kao i svi ostali. S tim što ako dobijem nešto unapred i ne svidi mi se, ne pišem dok ne postane svima dostupno. Uglavnom biram serije i filmove koji mi se svide da unapred pišem o njima. U suštini to nije partnerski odnos, već generalni odnos koji imaju televizijske kuće i distributeri sa kritičarima i ljudima koji se bave pisanjem o serijama i filmovima.

      Uostalom bilo bi glupo da godinama pišem i gradim određeni stil pisanja i onda počnem da radim drugačije jer mi je tako neko rekao – provalilo bi se po tekstu da lažem.

      I da ti odgovorim konkretno – uopšte ne utiče na pisanje jer je bilo analiza u kojima sam bio vrlo kritičan, iako sam dobio unapred materijal. A, kućno vaspitanje je valjda da se zahvalim što mi šalju unapred jer se generalno zahvaljujem ljudima koji imaju poverenje da mi nešto pošalju unapred, iako znaju da umem da opletem 🙂

      Eto, nadam se da sam ti detaljno odgovorio i hvala što čitaš :*

    • Pa, šta je nego univerzum 🙂 paralelna istorijska stvarnost, istorijska fikcija, ekosistem za sebe 🙂 Univerzum koji diše i fukncioniše za sebe 🙂

  2. Da, oprosti nisam shvatio, mislio sam da postoje neki prethodni delovi koje bih mozda trebao da pogledam pre ove serije. 😊

    • Ma, jok. Mada, imaš film koji je zasnovan na stripu iz osamdesetih. Pravo da ti kažem treba malo prokopati o istorijatu Watchmen-a za svaki slučaj da bi sve bilo jasno 🙂

Comments are closed.