Serija “Quiz”: Milioner koji je iskašljao svaki dinar

Producent kviza “Želite li da postanete milioner?” Pol Smit (Mark Bonar) nije rekao supruzi da je stavio kuću pod hipoteku dok je glavnog čoveka britanske televizije “ITV” krajem devedesetih ubeđivao da će njegov projekat biti sledeći veliki televizijski hit. “Ljudi najviše uživaju u alkoholisanju i pametovanju“, reče Pol i za mesec dana okupio je 19 miliona britanske populacije ispred malih ekrana. Kao što je obećao glavešini televizije tako se i desilo sa publikom. Nervirali su se, kleli takmičare, znali tačne odgovore iz udobnosti svog kauča dok naginju pivo uz neizbežno pametovanje, ali mnogi nisu znali da se iza kreativnog šou-programa i kviza krije grupa zaluđenika u nameri da prodru u sistem i domognu se čuvenog miliončeta. Ozloglašeni slučaj “kašljanje” majora Čarlsa Ingama u kvizu “Želite li da postanete milioner” početkom novog milenijuma postao je tabloidni rudnik zlata, ali i propast za večernji program koji je oborio gledanost glavnog konkurenta – nacionalnog servisa “BBC”.

Igrana mini-serija “Quiz” reditelja Stivena Frirsa prati put od novčanica koje su se razletele na sve strane od sumanutog napada kašlja u studiju emisije “Želite li da postanete milioner”. Nešto manje od tri sata kvalitetnog programa prati sudbinu porodice Ingram koja se organizovano nameračila da učestvuje u programu i kreatore šou-programa koji su naivno verovali da nikom neće pasti na pamet da ih prevari.

Slučaj “kašalj” završio je na sudu, nakon što je montirana verzija epizode u kojoj je Čarls Ingram osvojio milion funti, otkrila da su njegova supruga i jedan od takmičara kašljucali svaki put kad bi major naglas pomenuo neki od ponuđenih odgovora.

Serija “Quiz” u ovom konkretnom i visokoprofilnom medijskom slučaju ne zauzuma stranu, niti pokušava da baci ljagu na optuženog ili tužioce, već sa dobrom dozom suptilnog britanskog humora, satirično predstavlja porive zaraćenih strana – navodnog prevaranta i ogorčenih producenata koji su ubeđeni da ih je jedan duduk nasamario pred bogom i ljudima.

Ako postoji piplemtar za nivo zabave koji nudi jedna serija, onda njena živa u slučaju mini-serije “Quiz” udara u plafon. Od početka godine vrcavije i zabavnije serije nije bilo. Iako treba imati u vidu da je Stiven Frirs imao više nego lak zadatak, kojem je ruku na srce tako i pristupio.

“Quiz” najviše energije crpi iz maestralne glume Majkla Šina u ulozi voditelja “Želite li da postanete milioner”, Sijan Kliford (Dajana Ingram) i Metjua Mek Fadjena (Čarls Ingam), naročito onda kad scenarijski nema šta da preterano ponudi. S obzirom na to da je mini-serija poprilično vremenski limitirana ne istražuje nešto dublje, niti detaljnije slučaj. Najviše je orijentisana na događaje koji su prethodili sudskoj drami, a potom na varnice unutar sudnice. Svaki dalji okvir naracije ne postoji, pa je malo teže stvoriti veću sliku o akterima koji su poprilično praznjikvao i površno urađeni.

Slučaj Čarlsa Ingama van konteksta mini-serije deluje kao zločinački plan kako bi se dokopao novca, međutim “Quiz” baca nešto drugačije svetlo na pripadnika srednjeg staleža kojem glava nikad u životu nije vrila iz gomile.

Možda nećete dobiti sve odgovore ovog sveta u vezi sa događajima koji su sravnili sa zemljom čuveni kviz, ali barem ćete se valjano zabaviti posmatrajući kako glasan kašalj raznosi novčanice u pravom letnjem televizijskom hitiću.

Mini serija "Quiz"
3.9

Mini serija “Quiz” je definicija termina “ubica dosade” i “razonoda” zbog pitkog pristupa i kontroverznog slučaja.