Istorijski je uvek bio fascinatan koncept kriznog trenutka u društvu. Ekonomska nestabilnost, napete društveno-političke okolnosti instinktivno izazivaju nacionalističku, religijsku i kolektivnu svet. Individualizam, liberalizam i bilo kakve neo-vrednosti postaju nepodnošljive za društvo koje se urušava iznutra. Pokušaj utopije i balansa se uvek otrgne kontroli i postane distopija. Što se poklapa sa čuvenom da je put do pakla popločan dobrim namerama. Pa, tako i Gilead – teokratska, strogo patrijarhalna, fašistička i nacistička društvena tvorevina zbog krize koja joj je predhodila u vidu sve manjeg broja plodnih žena i rođenih beba nekad davno je bila neoliberalno i savremeno društvo. Davanje izbora, naročito ženama, se po vladarima koji vedre i oblače novonastali društveni poredak nije isplatilo. Dame i gospodo, dobrodošli po treći put u vašu najgoru noćnu moru i nek je blagosloven plod

Serija Handmaid’s Tale, zasnovana na romanu kanadske autorke Margaret Atvud, je prepešačila vrlo prostojan televizijski put od svog debitovanja 2017. godine. Priča sa krupnim kardom na lice Džun (Elizabet Mos) pratila je život slobodne, realtivno uspešne žene, majke, supruge, pa do izubijane, ponižavane, intrumentalizovane sluškinje čija je jedina uloga da sramežljivo gleda u pod i rađa decu generalu Voterfordu. Ako ste pratili prethodni razvoj događaja, onda znate da je Džun pred kraj druge sezone konačno imala priliku da pobegne sa novorođenčetom, ali umesto bekstva dete je spustila u naručje svoje saborkinje Emili i vratila se u pakao, kako bi oslobodila ćerku koju su joj oduzeli u procesu stvaranja Gileada. 

Foto: Hulu / HBO

Tehnički problemi druge sezone, zbog preterane fokusiranosti na brutalnost sistema i na velelepne kadrove, bili su bolno spor tempo radnje, repeticija i karakterna letargičnost likova. Većina elemenata u prethodnoj sezoni je bila muženje izmučene krave koja je poslednje kapi mleka dala u prvoj sezoni. Postavljanje radnje koja je vodila ka bekstvu se vukla 13 epizoda da bi priču ponovo vratila na početak. Međutim, ovog puta kreator serije Brus Miler je shvatio da ako ne bude dinamike i scenarija koji može da popuni priču, publika će izgubiti strpljenje i odustati, jer joj je bilo previše dugih kadrova i narativne praznine – što je u suštini i bila druga sezona. 


Blago Dedi, pročitaj i ⇓

Serija “When They See Us”: Kandidat za najbolju seriju godine


Treća sezona hvata nešto drugačiji zamah u naraciji sa dodatkom starog-novog člana priče Džosefa Lorensa. Jedan od čelnih ljudi u formiranju ekonomije i politke Gileada je u isti mah stroga figura i kukolj u žitu. Bradati egocentrik je svestan da ako represivno društvo nema izduvni ventil u vidu pokreta otpora i bunta može doći do potpunog kolapsa. U Lorensovom domu Marte organizuju bežaniju, pogodne služavke potencijalno beže, ali samo ako se njegovi kriterijumi ispune. Čovek koji je kao rešetka u slivniku propušta samo one koji mogu biti dobri za dalji razvoj društva, mediokritet i prosek ostaje da trune u Gileadu. 

Problematična i buntovna Džun nakon što je emotivno, ali zasluženo, unakazila dom Voterfordovih, dete poslala u Kanadu, Serena ostala bez prsta, a general ponižen u očima Gileada, dobila je možda poslednju šansu – premeštaj u dom generala Lorensa. Ona u njemu vidi spas, a on u njoj dobrog saveznika. 

Foto: Hulu / HBO

Serija po prvi put daje signalizaciju da naracija ide u smeru urote, sistemskog uništavanja sistema iznutra i odmicanja priče od već poznatog užasa Gileada. 

Produkcijske vrednosti i oko reditelja koriste maestralne kadrove za dramsku i karakternu ekspoziciju Handmaid’s Tale i čine je i dalje dobro poznatom serijom, ali sa oštrinom i svežinom. Treća sezona ponovo ima uzbudljivost i napetost koju je u drugoj sezoni izgubila. 


Blago Dedi, pročitaj i ⇓

10 najboljih serija 2019. godine – za sada


Najveći napredak je primetan na polju dinamike radnje koja više nije usporena i ne cupka u mestu sa jednom istom problematikom nekoliko epizoda. Istina je da je radnja i dalje ciklična i da se likovi, što je šteta, vrte u istom mestu, ali radoznalost svrbi – i ovo je mnogo dobar znak. 

Foto: HULU / HBO

Biće jako zanimljivo videti kako Lorens i Džun kao dva najveća izdajnika mogu da promene sistem i ko će im se sve pridružiti. Elizabet Mos i dalje glumački je konstantno dobra, čak do nivoa fascinacije. Ma, koliko god scenario njen lik bacao o zid, ona ga drži kompaktnim i vrlo jasnim u svojim porivima. 

Treća sezona Handmaid’s Tale je svežija, dinamičnija, mnogo bolja nego prošle godine i ovog puta narativno jasnija. Hvala nebesima i “under his eye”. 

PRESUDA
I dalje smo tu i Gileadu, ali stvari su, hvala gospodu, drugačije
81 %

NAPIŠI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here