Serija “When They See Us”: Na kraju sve te zaboli od muke

Ponavaljanje fraze “ovo je nepravda” je izlizana fora. Kalimero svaki put kad mu nešto nije po volji ili kad njegovu krhku egoističnu prirodu slomi stvarni svet pusti krokodilsku suzu uz čuveno – nepravda. Čak i dete koje je popilo grdnju ili ne daj bože lupanje po turu zbog nečega što nije uradilo – uzaludno ponavlja da nije zgrešilo, jer se kazna već desila. Ne vredi ni nama odraslima da se žalimo jer su nas učili da ćutimo i trpimo zarad višeg dobra. Kažu da je pravda spora, ali dostižna. Mada je bolje pitanje – da li je uopšte vredna onoga što ćemo da preživmo? I šta da radimo za to vreme – da vičemo nepravda. Ne vredi, ako nas je svet koji nas okružuje etiketirao kao krivce. Nema te reči, pa ni dokaza koji će potkrepiti ono što nam iz usta kao na pokvarenoj ploči izlazi, ako neko ne želi da te čuje ili da ti veruje. Ovo najbolje znaju Njujorčani – Jusaf Salam, Kori Vajs, Kevin Ričardson, Rejmond Santana i Antron Mek Krej.

Ništa više ne boli televizijsku publiku kao oživljavanje nezahvalnih istorijskih događaja. Kad pogledate seriju Chernobyl sa ove distance, 33 godine posle nuklearne katastrofe u Ukrajini, kroz delimično fiktivne i stvarne događaje, dobar je podsetnik jezivih ljudskih grešaka koje su koštale skoro čitav kontinent. Zbog čega? Zbog oholosti, ideologije i ponosa.

Na drugoj strani spektra je serija When They See Us. U srži slična, događa se u vrlo bliskom vremenskom trenutku – 1989. godine, na drugoj strani sveta i pojedinci ispaštaju zbog nečije oholosti, ideologije i ponosa. U oba slučaja su krivci sistem, politika i ljudska neopevana glupost.

Istinita priča o pet dečaka uzrasta od 14 do 16 godina iz Njujorka 1989. godine prati nesrećan događaja koji se odigrao u Central parku. Triša Mejli, uspešna poslovna žena, kao i svake večeri uputila se utabanom stazom za džogiranje. Za razliku od svih prethodnih večeri nije postigla željenu minutažu u trčanju i nije se vratila kući. Brutalno je napadnuta, izudarana, silovana i ostavljena da umre.

Kraj serije Chernobyl: Scena koja je najvažnija za čitavu priču

Gradske vlasti i poražavajuća statistika broja silovanih žena u Njujorku morala je da nađe krivca po svaku cenu. Kako bi ga javno žigosala i sebe spasila zbog nedostatka ekspertize i efikasnosti.

Dečaci koji su se nesrećnim spletom okolnosti našli u blizini mesta zločina, iako nisu imali nikakve veze sa njim, odveni su u policijsku stanicu. Maltretirani su, kažnjavani i naterani da prizanju krivicu. Jusef, Kori, Kevin, Rejmond i Antron se ne poznaju, nisu čak ni bili zajedno u Central parku, ali ih je policija surovim metodama ucene i psihološke torture ubedila da im je bolje da priznaju napad i slovanje nesrećne žene jer će jedino tako moći da se vrate svojim domovima i porodicama.

Bez prisustva roditelja i pravnog lica, iako su maloletnici i zakon to nalaže, izmanipulisani su na najgori mogući način jer su poreklom Afroamerikanci, Muslimani i Meksikanci. Zato što su to što jesu, odmah su životinje, nasilnici, huligani i silovatelji. Nema tu nepravde, njihovo poreklo jer njihova kazna. Čuveni njujorški slučaj je otišao toliko daleko da je i Donald Tramp, današnji predsednike Amerike, 1989. godine medijski apelovao da se za njih specijalno uvede smrtna kazna. Za decu koja nisu bila kriva i nije bilo dokaza.

Nije postojao nijedan fizički, niti materijalan dokaz da su krivi, osim nasilnog priznanja koje je policija snimila.

Uništeni životi dece, porodica i istorijski ugnjetavane marginalne crnačke zajednice su mučni i bolni za gledanje. Klinci koji su proglašeni za neobuzdane životinje su maltretirani od strane pravih zveri i morali su to da plate.

When They See Us prati događaje nakon napada na Trišu, preko policijske torture, jezivog suđenja, zatvora, pa sve do raspleta događaja 10 godina kasnije.

10 najboljih serija 2019. godine – za sada

Autorka serije Ava Duvernaj je u četiri epizode trajanja uspela da uhvati nit problematike pravnog, društvnog i političkog sistema. Dramska podloga u vidu neosnovane mržnje i želje za osvetom najviše crpi iz tragičnih života dečaka. Iako je nezahvalno meriti težinu boli nečijeg života naracija se naročito fokusira pred kraj na život Korija Vajsa u zatvoru.

Ne postoji adekvatna metafora, niti opis koji mogu da prenesu poentiranje autorke kako reč nepravda gubi smisao u nepravednom sistemu.

Scene suđenja, zatvora, emotivnog rastrojstva, očajanja i terora su satara u leđa. Zahvaljujući fantastičnoj glumačkoj ekipi, scenariju, rediteljskom vođenju i važnosti ovog slučaja When They See Us podseća, kao i Chernobyl, na važnost ljudskosti i civilizacije.

Nepravda košta nedužne, ali podseća da pravda nije uvek dostižna, mada pruži gorko zadovoljstvo na kraju.