Serija “Carnival Row”: Razočaranje epskih proporcija

Znate za onu – ne daj Bože da se Srbi slože? Na prvi pogled deluje kao specifična nacionalna poruka u vezi sa jednim narodom o večitom razdoru, ali mantra, ako se iščupa nacionalni kontekst, ne može biti univerzalnija. Jačanje desničarskih ideja u kriznim vremenima nisu ni najmanje neobične. Čitav istorijski ciklus prati problematika nerazumevanja i podvlačenja granica kad državna kola krenu finansijski i društveno nizbrdo. Svetska politika i stanje društva je polarizovano do te mere da čitava planeta deluje kao sudar toplog i hladnog vazduha usled klimatskih promena. Kad aktuelne probleme stavimo u kontekst fantazijske serije o nerazumevanju dve vrsta koje dele istu planetu dolazimo do zanimljivog koncepta. Problem je što ideja i praksa su dve krajnosti kao i političke klime, naročito kad sebe počnu preozbiljno da shvataju, a zapravo su jako plitke, melodramatične i sapunjaste.

Verni fanovi serije “Game of Thrones” verovatno su pukli od smeha kad je jedan magazin raspalio varnicu pre premijere serije “Carnival Row” da je u pitanju koncept koji će sigurno zameniti adaptaciju Džordža R.R. Martina. Ako su je kojim slučajem odgledali, nastavili su da se grohotom smeju. Na stranu vrlo jeftin marketinški potez koji je učinio samo kontra uslugu, visokobudžetna serija striming servisa Amazon Prime obećavala je intrigantnu vožnju viktorijanski insipirisanom metropolom u kojoj su se sjatile nekad zaraćene strane – Burgovi (obični ljudi), Pakovi (rogata stvorenja), vilenjaci i ostala mitološka stvorenja.

Ako bi se “Carnival Row” ocenjivao na osnovu prve dve epizode dobio bi visoku oscenu sa sitnim packama i nadom da može koncept da održi na više nego pristojnom nivou do kraja. Kako se ispostavlja serija posle druge epizode, pa do poslednje osme, pada u takav budžak iz kojeg nema vađenja.

Prvobitno vrlo kompleksna i raštrkana priča koja prati pet paralelnih naracija, koje naizgled nemaju veze jedna sa drugom, upoznaje nas sa fiktivnim svetom u kojem je došlo do rata između magičnih stvorenja, njihove zemlje i običnih bednih smrtnika. Borili su se za zemlju, blago i prestiž. Sukob je eskalirao sa mnogobrojnom smrtnošću na obe strane. Vilenjaci i ostala mitološka čuda su prebegla u Burg, viktorijansku metropolu, koja nerado prima izbeglice i tretira ih kao poslednju stoku. Bez obzira šta su u svom svetu bili, u ovom gradu, vile su prostituke, Pakovi su obični radnici, kintauri odbačena sorta koja izumire, a pojedini srećnici rade kao posluga za bogate Burgove.

Gardske vlasti su podeljene između dve struje jednu predvodi glumac Džared Haris (Chernobyl, Mad Men), a drugu njegov opozicioni krvni neprijatelj. Stalni obračni kako i na koji način da se reše ili pomire magična stvorenja i ljudi iz dana u dan postaje sve veći problem. U bogataškom delu grada dolazi bogati Pak na opšte zgražavanje burgovske elite koja ga ne želi u svom kraju, dok u vlažnom, blatnjavom i grimiznom Carnival Row kraju grada (koji je rezervisan samo za magična stvorenja) noću hara stvorenje koje ciljano ubija pojedince i vadi im jetru.

U čitavoj zbrci detektiv Fajlo (Orlando Blum sa neobičnom dubokim promuklim glasom) i Vinjet (Kara Delavinj sa izraženim irskim akcentom) su nekada bili u ljubavi dok je trajao rat. On kao običan smrtnik i ona kao vila nisu smeli da se zajedno vrate u Burg nakon incidenta u njenoj zemlji. Dugo je mislila da je mrtav, ali bekstvo iz magične zemlje i dolazak u Burg otkriće joj da se dugo krio od nje i da je živ da življi ne može biti.

I sad o čemu je Carnival Row? O mnogo stvari i većinu realizuje vrlo očajno. Centralna tema su gnusna ubistva koja se događaju u gradu. Ko stoji iza njih, zašto baš magična stvorenja su meta i koji je cilj ubice. Serija paralelno prati političku klimu grada, suprugu Džareda Harisa koja sa sobom vuče staru veštičaru koja može da proriče budućnost, klasnu i rasnu raslojenost i policijsku brutalnost.

Prvih dva sata serije uz nekoliko kritičnih dijaloga i brzih preskakanja radnje sa jedno mesto na drugo su izuzetno privlačni, zabavni i misteriozni. Briljantno zamišljen i napravljen svet uz božanstvene kadrove i estetiku su mamac kakav se nije skoro desio. Nažalost, mamac postaje laki prdež kad priča krene da se odmotava.

Dva centralna lika Vinjet i Fajlo su prazan A4 papir bez trunke karakterizacije, daha harizme ili pozadinske priče koja ih čini empatičnim, voljenim ili nevoljenim. Kad se priča o Fajlu i njegovom poreklu otkrije, zažalićete što ste želeli da znate ko je i šta je.

“Carnival Row” toliko preozbiljno shvata sebe u svojoj političkoj angažovanosti da preveliki broj likova i paralelnih priča stvaraju utisak da ni kreatori ne znaju o čemu se u seriji radi. Kad krene da razrešava svaku oblast scenario na vrlo melodramatičan način poput “Očajnih domaćica” koristi šok obrt elemente koji su ozbiljno povraćanje i prevrtanje očima.

Nove serije koje izlaze u septembru

Odlična ideja o ubistvima je na kraju vrlo smotano i nejasno izvedena uz neizbežan obrt španske sapunice, politički deo priče je još smešnije izveden jer se odjednom najnebitniji lik stvori i reši stvar, a segment o pokretu otpora Pakova je ničim izazvano eskalirao bez neke razrade ili ideje u naraciji. Postoji čak deo priče o Vinjet koja se priključuje pokretu vilenjaka koji ruše grad u petoj epizodi koji je iznenadno prekinut i nikad nije nastavljen do kraja – po sistemu – to se nije desilo, predomislili smo se.

Muka je što dobra glumačka ekipa se nije preterano pokazala. Orlando Blum se očajnički trudi da zvuči kao neki opasan detektiv i stalno spušta bradu ne bi li proizveo dubok ton dok govori, Džared Harsi je iznenađujuće loš sa predramatičnim glumatanjem i Kara Delavinj koliko god da se trudila najbolja je dok je u ulozi opasnice.

“Carnival Row” boli kao so na ranu jer je atmosferski odličan, vizuelno predivan, ima odlične ideje, ali užas od amaterizma u scenariju i načinu pripovedanja. Naročito boli što je početak dobar, a ostatak jako, jako loš. Iako je druga sezona već u procesu snimanja i očekuje se sledeće godine, od Carnival Row za sada je ostala samo vilinska prašina, na moju ogromnu žalost.