Generalizovan i stereotipni pogled na Italijane je glavni krivac što je prva asocijacija na “zemlju čizmu” kolona Vespi koje jure nepreglednim divljim putevima, razuzdani napaljeni muškarci raskopčanih košulja koji ne zaklapaju ustima uz neizbežno “ćao bela” i bujne devojke sa dekolteom do pupka, crvenim karminom, pogledom crne udovice i cigaretom u ruci. Zašto onda Napulj sredinom prošlog veka u adaptaciji romana Elene Ferante “Moja genijalna prijateljica” je malograđanska, konzervativna, siva jama naštancovana udarcima, malverzacijama i represivnim mislima. Možda zato što je u Italiji kao ekstremno konzervativnoj zemlji razvod braka bio zabranjen sve do 1970. godine. Možda zato što je njihova savremena “veseljačka” kultura proistekla iz agresivne i vrlo zatvorene sredine u kojoj ja, nisam ja, u kojoj je fašizam harao društvom i ostao žigosan na koži građana, u kojoj se znalo gde je čije mesto i u kojoj je se znalo samo za dva životna puta – ćuti i trpi i onaj koji su znali samo oni koji su muljali ispod žita.
Drugo televizijsko poglavlje života Lile i Elene, koje zatičemo u predadolescentskoj dobi, su dva karakterna opozita neobično zavisna jedna od druge.
Elena kao večita prikolica Lilinog života želi sve što ona dobije ili ima. Inteligenciju, repliciraće ga upornim radom, iznenadnu udaju, probiće zid uplašene devojčice željom da izgubi nevinost, nesvesna da njen identitet ne postoji ako nema njene genijalne prijateljice.
Lila je pak druga priča. Zarobljena nevoljno u braku sa Stefanom Karačijem po drugi put postaje žrtva porodice u kojoj je odrasla. Od oca zlostavljača do muža agresivca kratak je put, tako da njena buntovna i inatdžijska priroda je još više gura ka ivici propasti. Devojčica genijalac je devojka genijalac, ali rođena na pogrešnom mestu u pogrešno vreme.
Druga sezona “Moje genijalne prijateljice” počinje kontrastom o ideji zaljubljenog para na Vespi koji proslavlja medeni mesec. Ponovni susret Lile i Elene otvara vrata priči danas gospođe Karači koju je muž protiv njene volje seksualno zlostavljao jer je rekla sudbonosno “da” na venčanju i obavezala se da “ne” njemu ne može biti odgovor. Scena u kojoj Lila je žrtva fizičkog i mentalnog nasilja dobija svoj vrhunac na porodičnom okupljanju. Nova porodica i bliski prijatelji vide izudaranu ženu sa masnicom na oku i niko ne sme reč da progovri dok gazda njenog života, Stefano Karači, se zadovljno smeška pućkajući cigaretu.
Tradicionalno mesto u kojem je brak svetinja, a žena mudra onoliko koliko joj muškarac dozvoli, ali nikako previše, mnogo jasnije crta kuda idu životi junakinja.
U životnom blatu Lile i Elene izbija dečja radost zahvaljujući suludim potezima genijalke koja ne mari preterano za posledice koje će uslediti nakon svakog vrlo svesnog pogrešnog poteza. Posle reda udaraca, suza i modrica još veći bunt se javlja protiv sistema, porodice i okoline. Dok se njen život trese kao bubanj u veš mašini prilikom centrifugiranja Elenin život u večitoj sumnji da li radi ispravnu stvar jedino što želi je da njen prijatelj bude deo njenog života kako bi imala i svoj.
Neopisiva živost serije “Moja genijalna prijateljica” vrca u svakoj sekundi, iako je atmosferski hladna kao led i distancirana kao lekar koji saopštava lošu vest jer vreme koje oslikava ne nudi ništa drugo osim večnog sivila. Represivni životi prepuni nedosanjnih snova i uništenih života u mračnom kutku Napulja nastavljaju dalje sa ozbiljnim ožiljcima na duši.
“Moja genijalna prijateljica” je retka serija koja najgroznije mesto na svetu sa groznim ljudima čini jako dobrodošlim, zahvaljujući akterkama priče.