Napomena: Za potrebe recenzije WarnerMedia je dostavila 10 epizoda prve sezone “Snowpiercer”
Kako se tačno desilo da priča o socijalnom raslojavanju dobije Agata Kristi obrt, nije pitanje za mene, već za kreatore serije “Snowpiercer” Džoša Fridmena i Grejma Mejsona. Mogu da se hvale do večnosti i natrag da je izvršni producent njihovog čeda oskarovac Bong Džun Ho (Parasite) na čije se istoimeno filmsko ostvarenje oslanjaju, kao i na originalni francuski strip “Le Transperceneige”, ali ma koliko god mahnito mahali ručicama iz prvog vagona voza kojim upravljaju, sve što želite je da se zakucaju u neki znak kako bi ova bol prestala. Agata Kristi baca anatemu iz zagrobnog života.
Evo jedne bizarne ideje. Zamislite da se ekipa “Ubistvo u Orijent ekspresu” našla na istom mestu kao i šačica ljudi distopijskog sveta “Snowpiercer”. Zajedno putuju vozom kroz nepregledne ledene predele u kojima nema žive duše jer su debeli minus i 20 metara snežnog prekrivača zaostaviština osione ljudske vrste. Realno, posle nas potop.
Voz kao svojevrsna metafora za Nojevu barku kojim putuju ljudi novog sveta, dok su grešnici ostavljeni da uvenu u ledenom očaju, zapravo ne ide nikuda. Vrti se u krug godinama i vrteće se još mnogo, sve dok Majka priroda ne zaleči rane koje su joj ljudi naneli. Društvo u malom, tačnije u vozu koji ima 1.001 vagon funkcioniše kao mikro ekosistem, mikro svet, mikro društvo, mikro kultura. Pošto ljudi ništa nisu naučili otkako je sveta i veka, razdvojeni su po vagonima, tako da oni u repu voza su klasična pomahnitala sirotinjska bagra koja bi da sruši sistem, a oni na vrhu broje šuške i čekaju pečenu patku. Dok ekipa iz šaraga nije videla tuš kabinu godinama, gospođa u luksuznom delu voza ima zamerku što joj u martiniju fali maslinka.
E, pa ta maslinka joj je došla glave i “Snowpiercer” učinila misterijom Agate Kristi. Pored puke sirotinje koju čuvari voza tretiraju kao stoku, u višim ešalonim vagona šeta ubica koji seče ruke, noge i genitalije finansijskim pandanima. Kako ćemo da začinimo stvar? Nekadašnjeg agenta iz repa voza angažovaćemo da reši slučaj i unese mir među bogatašima, dok sirotinja misli da radi protiv njih.
Misterija za gospodina Poaroa je najmanji problem u “Snowpiecer-u”, problem je što je serija zaboravila zašto je napravljena i šta priča koju prezentuje predstavlja.
Blago Dedi, pročitaj i ⇓
Karantinski vodič kroz mini-serije: Sve što treba da odgledate
Voz kao simbol klasnog sukoba i klasnog razdora u ovoj alteraciji priče je samo alat za dramatičnu sapunicu koja vrvi od glume od koje se verovatno stide i sami glumci.
David Digs kao Andre Lejton, detektiv i nekadašnji pripadnik najsiromašnijih, posle ove serije jedino što može da se nada je ulozi u serijama poput “Vampirski dnevnici” jer nikad neće moći nikog da ubedi da je bilo kakav glumački kurs završio. Banalan i kranje dečji pristup, navodno kompleksnom liku, je u najboljem slučaju teško podnošljiv empatijski stid. Oskarokva Dženifer Konoli i pored neopsornog talenta usled jako lošeg i nedefinisanog lika Melani Kavil koja nadgleda voz, ma koliko god se trudila ništa nije uspela da uradi.
Kad se i nekako prežive glumački promašaji, “Snowpiecer” izgleda podjednako loše, koliko je i odglumljen. Serija vizualno kao da je ispala sa početka dvehiljaditih bori se da pruži pristojan rediteljski momenat, i jako retko uspeva da izvede. Ako već ne postoji budžet za ekstravagancu zaleđenog eksterijera, onda ge na treba ni prikazivati.
I na kraju – narativ o ubici koji se preklapa sa pretencioznim osvrtom na klasno raslojeno društvo kao da nema svest o čemu se zapravo u esenciji priče radi. Radnja više podseća na odgovor studenta na pitanje za koje se nije spremio – pročitao je lekciju, ali sa pola mozga.
“Snowpiecer” postaje kreativan tek na samom kraju. Zapravo, finale sezone daje naznaku da možda bude bolje u drugoj sezoni koja je već snimljena i samo čeka zeleno svetlo. Međutim, postoji problem, sigurno će mnogi već na prvom stajalištu vikati: “Majstore, puštaj me napolje”.
Prva sezona Snowpiercer
Ocena
-
Režija
-
Scenario
-
Gluma
-
Atmosfera
Presuda
Snowpiercer je sapunjasta, monotona i besramno dosadna vožnja zaleđenim predelima. Mašinovođa je izgleda zaboravio zašto je pokrenuo voz, pa će ga putnici zamoliti da izađu na sledećem stajalištu. Bolje i smrt na minusu, nego vreme provedeno s njim.
volim
- ideja o raslojenom društvu u 1.001 vagonu
Ne volim
- Agata Kristi misterija sa aliekspresa
- iznenađujuće loša gluma dobrih glumaca
- ispran vizuelni identitet u nedostatku budžeta
- serija ni ne zna zašto je napravljena
- pretencioznost bez bilo kakvog pokrića