Serija “Russian Doll”: Srećna smrt i tužan život

Nađin (Nataša Lion) 36. rođendan završava se žurkom u stanu prepunom ljudi i tragičnom smrću. Ali, kao u nekom lošem filmu ili nesnosno teškoj video-igri, život ili smrt je vraća na početak. Nađin život se restartuje svaki put kad nastrada i počinje na istom mestu i usto vreme – u kupatilu, pre nego što se infiltrira među gomilom poznanika i prijatelja na rođendanskoj žurki. Svaki novi početak prati numera Harija Nilsona “Gotta Get Up” u kojoj niže stihove: “Moraš da ustaneš, moraš da izađeš, moraš da stigneš kući pre nego što jutro svane“, koja će se uvući u kožu. I ma koliko puta da se pesma ponovila, svaki put će imati drugačije značenje, preko vedrine zbog novog početka, pa do podmukle igre koja podseća na Danteov pakao.

Nađa je cinik, verbalna kučka od osobe, ozbiljna zavisnica od nikotina, narkotika i alkohola, ali svoje sebično postojanje opravdava životnom vedrinom. Naša protagonistkinja je naizgled osoba koja život gleda olako, ali tako kako ga ona vidi, tako joj i on uzvraća – ubija je i vraća je svaki put na početak. Ironija je da je Nađa zaposlena u industriji video-igara kao programer i kako ona muči gejmere nerealnom težinom nivoa, tako i nju život iznovno kažnjava.

Svaki životni ciklus u kojem se nađe Nađa je isti, ali serija ne dozvoljava monotoniju, niti ponavljanje. U prvom krugu Nađa je ubeđena da je žrtva halucinacija loše droge, potom je u čitavu priču umešala jevrejsku poslovicu koja je ispisana na zgradi u kojoj se odigrava rođendan, ubeđena da je postala instrument neke drevne kletve. Od jurnjave dilera koji je prodao lošu drogu, pa do susreta sa likom koji se nalazi u istom sosu kao i Nađa serija ne prestaje da oduševljava humorom i idejama.

Umesto linearne narativne putanje, “Russian Doll” priču vodi u najneralnije kutke posle treće epizode i krije ozbiljne kečeve u rukavu koje drže prikovane uz ekran u želji za saznanjem – da li postoji srećan kraj za ženu koju toliko voliš da mrziš?

Komičan početak serije, maestralan scenario koji nijednog trena nije podbacio i uloga života za Natašu Lion “Russian Doll” pretvara u tragičnu priču koja će skinuti osmeh sa lica gledaoca. Elementi naučne-fantastike, fantazije i psihološke igre mic po mic vode do finalne spoznaje – šta se zaista događa?

“Russian Doll” je najbolji primer kako od poznate ideje napraviti remek-delo. Karakterizacija likova, gluma, fantastično upeglan tempo serije koji ne davi i ne razvlači, i provokativna tema i naracija, kao i suptilni znakovi pored puta treba da posluže drugim serijama koje planiraju da se pojave posle ove.

Jedna od retkih serija u poslednjih 10 godina, pored “The Haunting of Hill House“, koja nije kliše i koja utabava put za drugačiji način pristup modernoj televiziji, jer je postala pretrpana sadržajem i hiperprodukcijom iz koje je teško bilo šta izdvojiti.