Desila se jako neobična stvar 30. maja ove godine. Kreator serije Dark, Baran bo Odar, objavio je na Instagram profilu da od trenutka objave za četiri nedelje počinje snimanje treće i poslednje sezone naučno-fantastične mozgalice. Zahvalio se gledaocima, Netflixu i ekipi serije, iako druga sezona je tek trebalo da bude emitovana. Ovo je jako redak slučaj da se Netflix unapred odluči za snimanje još jedne sezone, ali izgleda da je dva meseca pre početka druge sezone veliki broj ljudi obnavljao gradivo. Što je svakako trebalo da uradite pre početka nove. Bilo kako bilo, druga sezona je izašla 21. juna, uvrnuta je, i dalje neobična i prokleto konfuzna. Teško ju je objasniti, kao i prvu sezonu, ali da pokušam. Pitanje dana je – šta se kog Jonasa desilo na kraju sezone i o čemu se zapravo sve vreme dešavalo?

Napomena: Nemoguće je se pozabaviti svim detaljima serije i čitajte samo ako ste gledali drugu sezonu!

Krenuću od laganih tema i osnovne premise radnje, a onda ćemo zajedno proći kroz PAKAO NIKI!

Dobrodošli u Vinden mali i relativno miran gradić u Nemačkoj koji prolazi kroz emotivno rastrojstvo nakon otmice dečaka Mikaela Nilsona. Kako se ispostavlja sve je uvezano sa mnogo većom igrom koja je van kontrole stanovnika. Tinejdžer Jonas Kanvlad se nalazi između dve vatre i putujući kroz vreme, tačnije 33 godine napred-nazad, želi da zaustavi nuklearni holokaust koji očekuje Vinden 2020. godine, spasi oca i nestalog dečaka. Međutim, Jonas nije prvi ni poslednji stanovnik grada koji se šetao kroz vremenske intervale i kako saznajemo na kraju prve sezone, još nekoliko stanovnika je zapravo došlo u sadašnjost tako što su putovali kroz vreme.

Šta smo znali pre nego što smo počeli da mučimo moždane sinapse drugom sezonom? Mikael Nilson, mali plavi dečak, koji je nestao 2019. godine je zapravo otputovao u 1986. godinu, tamo je prošao kroz PAKAO NIKI, i jako brzo shvatio da mu povratka u naše vreme nema. Pa, je odrastao u drugom vremenu i na kraju se smuvao sa Jonasovom majkom. Dakle Mikael, dečak kojeg Jonas držao za ruku u prvoj sezoni ispred pećine pre nestanka, je zapravo njegov otac koji je izvršio samoubistvo na početku prve sezone. Da muka bude veća Jonas je u međuvremenu shvatio da njegova emotivna konekcija sa Martom Nilson je zapravo incest jer je tehnički njegova tetka. Bez opaski na Game of Thrones molim.

Da bi stvari bile vizualno jasnije – jedno porodično stablo će olakšati priču o seriji.

Foto: Netflix

Ovo su četiri prodice koje su esencija priče – Tideman, Dopler, Kanvlad i Nisen. Kroz istoriju su usko vezani, iako misle da nemaju veze jedna sa drugom. Na stari dobri grčki tragični način članovi porodica su se tokom istorije susretali, povremeno previše intimizirali, neki su se razdvojili zbog vremenskog procepa, ali pred kraj sezone shvataju ko je tu kome ko.

Druga sezona nas upoznaje sa Božanskom česticom. U pitanju je masa koja omogućava da se putuje kroz vreme. Crna žilava pokretna mešina je zapravo proistekla iz nuklearne elektrane.

Svi događaji u seriji su zapravo začarani krug. Svaka otmica, svako porodično preplitanje se dogodilo već mnogo puta ili kako kaže glavni antagonista serije, doći ću i do njega: “Ljudi misle da imaju slobodnu volju, ali sve je predodređeno”.

Kao u staroj dobroj grčkoj tragediji, koja je evidentan motiv čitave serije, sudbina takva kakva jeste je neizbežna, ma koliko god neki preskakali iz jednog vremenskog trenutka u drugi i pokušavali da menjaju tok događaja.

Foto: Netflix

U čitavoj zbrci imamo i kreatora mašine za putovanje kroz vreme, H.G. Tanausa, koji njegovo vremensko čedo objašnjava rečima: “Objekat ili infromacija iz budućnosti se vraća prošlost i kreira beskrajni vrtlog (krug) u kojem objekat više nema poreklo. On postoji bez da je stvoren“.

Nadam se da je koncept jasan – nešto iz budućnosti nema poreklo ako se manifestuje u prošlosti. Može da poseti prošlost, ali nikad nije bilo stvoreno u njemu, jer je nastalo u nekom drugom trenutku, što je isto kao i da ne postoji. Znam, metafizika čista, ali to je koncept.

Upravo je ova mozgalica najbitnija za čitavu priču u drugoj sezoni, pa da krenemo redno.

Adam, Jonas, Jonas 2 – jedna osoba u tri vremenska trenutka

Foto: Netflix

Negativac serije nije sveštenik Noa, kako je bilo nametnutno tokom čitave prve seone, već njegov šef – Adam. Noa je više izvršitelj Adamovih želja. Adam je vremenski putnik koji je formirao bazu u 1921. godini i napravio sobu u kojoj su smeštene Božanske čestice uz pomoć kojih može da otputuje u bilo koji trenutak u vremenu, a ne samo u vremenski ciklus 33 godine, napred-nazad.

Adam je zapravo Jonas iz budućnosti. Dakle Jonas mlađi + 66 godina. Spaljeni starac planira da zezne ciklus i ponavljanje događaja kroz istoriju tako što će prevariti vreme. Njegov plan je da mlađi Jonas, žuta kabanica Jonas, vidi kako Adam ubija Martu bez mogućnosti da je spase.

Kako poslednja epizoda otkriva, ovo je otvorilo novo poglavlje u seriji – više se radnja ne odvija u vremenskim ciklusima, već u drugim dimenzijama – vreme je prevareno.

Klaudija – Beli đavo

Foto: Netflix

Glavnokomandujuća u nuklearnoj elektrani osamdesetih Klaudija Tideman postaje putnica kroz vreme nakon smrti njenog oca 1987. godine. Ona je odgovorna za njegov večni počinak i pokušava da zaustavi neizbežan ciklus.

Foto: Netflix

Pokojni Klaudijin otac Egon Tideman je znao da se nešto loše dogodilo u nuklearnoj elektrani, zbog čega je posle sa sukobom sa ćerkom ubijen od strane njene snažne desnice. Egon, kako smo saznali tokom druge sezone se 1954. godine sreo sa svojom ćerkom iz budućnosti, starija gospođa sa očima različitih boja, ali i sa Hanom Kanvlad, Jonasovom majkom, koja je posetila Urliha Nilsona i ostavila ga da trune u mentalnoj instituciji. Kraj sezone sugeriše da u pedesetim Jonasova majka iz sadašnjosti i Klaudijin otac iz prošlosti se zbližavaju jer ona želi nov početak. Ako vas boli glava popijte brufen, pa idemo dalje.

Mikael je nestao jer ga je Jonas uvalio u probleme

Foto: Netflix

Posle razgovora sa Adamom, Jonas je bio siguran da može da se vrati pre samoubistva oca i spreči njegovu smrt, otmicu Mikaela mlađeg i obustavi nuklearnu katastorfu. Klaudija je ta koja mu otkriva da ne može da spreči samoubistvo jer on mora da se ubije da bi Mikael otišao u tunel i u drugo vreme.

Zapravo, Jonas mora da se u beskrajnom ciklusu ponavljanja, nešto poput Danteovog pakla, svaki put suoči sa gubitkom oca, ali i da sazna da je on taj koji je dečaka navukao u pećinu i prebacio ga u drugi vremenski trenutak.

Ovde je mali problem u seriji koji je teško odgonetnuti zbog silnih peripetija

Serija insistira da se prošlost ne može promeniti, ali to radi samo onda kad joj odgovara za celokupnu priču, zato neki delovi deluju paradokaslno i odstupanje od pravila. Nekoliko puta tokom serije je akcentovano da ako je neko viđen živ u svom odraslom dobu, ne može biti ubijen ili mrtav u mladosti, ma koja god da je to istorijska tačka u pitanju. Isto važi da ako je neko umro, ne može se prošlost promeniti. Dakle, začarani krug – nema menjanja.

Adam i Klaudija su sigurni da je Jonas ključ da se ovaj krug razbije, ali ako se žrtvuje, na primer da pusti oca da se ubije, da bi došli do cilja.

Celokupan sistem serije Dark funkcioniše kao kazaljke na satu. Sve se vrti u krug i sve se ponavlja, bez obzira ko je gde i u kome trenutku.

U drugoj sezoni, da ne idem baš u sitne detanje, otkriva se ko je sa kim u rodbinskoj vezi, na primer Noa je Šarlotin otac, Magnus Nilson i Franciska Dopler su sledbenici Adama, Šarlotina majka je je njena ćerka Elizabet – ovo je tek ludilo svoje vrste kao posledica pardoksa vremena.

Najbitnije za kraj

Foto: Netflix

Na kraju sezone Adam ubija Martu. Ona umire, ali se pojavljuje u istoj životnoj dobi, ali drugačija vizuelno. Kako se ispostavlja u seriji “Dark” može da se putuje kroz vreme, ali kroz prostor, tačnije dimenzije.

Ovo je novi okidač, i nadamo se poslednji jer svarno ne znam kako će sve ovo da se posloži na kraju, koji će uvezati ciklus 33 godine, božanske čestice, paradoks vremenskog putovanja i kroz dimenzije. Dakle, cela sezona je bila više fukusirana na neizbežan tok događaja i kako je putovanje kroz vreme izmešalo porodice usled puštanja božanskih čestica iz nuklearne elektrane.

I ovde se priča završava. Ono što je Dark razrešio to je kako je došlo do zbrke koju smo gledali 18 epizoda, vremenska distorzija, ali ostaje da vidimo do kraja pravilnik, detaljan pravilnik, kako ko gde i šta.

Siguran sam da postoji još mnogo detalja i finesa u priči, ali za tu priliku ću da napravim jedna sabrana dela o seriji Dark jer ovaj nivo kompleksnosti priče nismo skoro videli. Nadam se da sam vam barem malo pomogao. Živeli.

5 KOMENTARI

  1. Po mom skromnom mišljenju suviše buke ni oko čega. Serija koketira sa totalnim kolpasom još od početka druge sezone i zaista ne znam vredi li gledati treću sezonu. Mada ko je gledao prve dve, bilo bi bezveze da ne odgleda i treću. Da je kompleksno jeste, ali nekako na loš način. Nekad je manje-više. Back to the future forever!

    • Ne slažem se uopšte – ovo nije kompleksno da bi bilo kompleksno već kopa mnogo dublje po metafizici, aludiranje na Teslin projekat o putovanju kroz vreme, pitanje slobodne volje, pakla i raja, dotiče filozofske i religijske teme. Back to the future je prebanalni blokbaster za ovakav tip naracije, ne smeju nikako da se pominju zajedno u istoj rečenici.

  2. Deda svaki respect. Ali…Ako neko veruje da je putovanje kroz vreme moguće, onda je ova serija za neku nagradu tipa Nobelova. Pošto to sa mnom nije slučaj… Back to the future sam bas namerno pomenuo u ovom kontekstu, jer film ne shvata sebe ozbiljno, a opet kroz humor i zabavu poteže ozbiljna pitanja. Ono istina, jeste za široke narodne mase, ali to ne mora da bude loše. Opet, ako je do metafizičkih pitanja, kao teolog nisam impresioniran. Bili su nečemu na tragu, ali ajde možda se povade u trećoj.

  3. Bravo
    Ali svejedno moram na prvu sezonu opet, mnogo detalja koje nisam povatao. Ne secam se da me je neka serija ovoliko obuzela. Bas sam dosta mozgao posle zavrsetka sezone, a jos sam i tu noc imao neke kosmare.
    Sjajna serija

Comments are closed.