Serija “Fargo” 5. sezona, recenzija: Recept za seriju godine

Napomena: Za potrebe recenzije FX je omogućio skrinere (10 epizoda) za petu sezonu serije Fargo.

“Slušaj kučko. Još uvek niko nije uspeo da mi otme nešto i da živ dočeka jutro”, mirnim, ali autoritativnim tonom rekla je šta je imala domaćica Doroti Lion svojoj gordoj svekrvi jeseni gospodnje 2023. godine. Ova svedena, pomalo stidljiva, a ponekad naizgled zbunjena suburbijska domaćica jer par excellence primer gospođa iz reklame za deterdžent. Zna se da je doručak najvažniji deo dana, bez pletenog džempera se po ovoj hladnoći ne izlazi napolje i gospode sveti bože šta je sa ljudima – da li je to udario komšija na komšiju? Doroti Lion je blok reklama kada su ljudi oko nje. Ali kada plaćene emiterske sekunde isteknu, Doroti Lion je karatkerno bliža Rambou, a po snalažljivosti i fizičkoj spremnosti kopačici grobova Lari Kroft, nego baršunastoj teksturi veša za čiju je mekoću i planinski miris zadužen omekšivač. Gospođa Lion je kao upozorenje na proizvodu – pre upotrebe obratite se stručnom licu, u protivnom upoznaćete hiljadu nijansi smrtnog ishoda.

Noa Hauli, kreator antologijske serije inspirisan kultnim istoimenim filmom braće Koen iz 1996. godine, posle dve fantastične sezone “Frago“, treće solidne i četvrte koja se provukla kroz iglene uši (jedva gledljiva), našao je recept kako da se vrati u striming svet praćen praskom dok na sve strane lete najbolje crno-komične scene u serijalu, praćene surovim i kemp krvoločnim scenama. Na kraju krajeva sva veličanstvena crna komedija i akcija ne bi bili dovoljni, da posle Bilija Boba Tortona, Martina Frimena i Alison Tolman, peta sezona nije dobila postavu živopisnih ekscentričnih aktera predvođenih fantastičnom Džun Templ, Džonom Hemom, Džoijem Kirijem i Dženifer Džejson Li.

Ako je prva scena kompaktna masa svega onoga što se krije ispod površine, onda poetični usporeni kadar masovne makljaže roditelja u amfiteatru lokalne škole, dok izbezumljena Doroti sedi sa ćerkom i samo gleda kako da se izvuče, a da joj neko ne otkine pramen kose, oslikava potpunu histeriju svakodnevice u kojoj i ono malo zdrave pameti skrene na put za bestraga. Uplašena možda, ali hladna kao boza gospođa Lion vuče svoju ćerku za ruku ka izlaznim vratima. Znak da nema šale kod ove mame je slučajni prilazak policajca se leđa kojeg je Doroti jednim lakim potezom zaledila u vremenu u prostoru. Privođenje zbog napada na službeno lice je apsurdni spektakl, dok se ostatak roditelja i dalje bezbožnički batinja.

Pojela je sramota zbog ćerke, dođe joj da sama sebi iščupa grkljan jer je njen ubogo smotani muž Vejn odmah nazvao majku da “pomogne”. Lorejn Lion, svekrva, ili možda bolje rečeno konzervativna novoskorojevićka sa stavom dvorske dame je bog i batina u ovom gradu. Korporativna aždaja koja živi da te uvredi samo zato što si tu i samo zato što dišeš, godinama pokušava da sazna – šta tačno nije uredu sa Doroti Lion? Svoju velelepnu šansu da sazna čija majka crnu vune prede dobiće kada se dva maskirana muškarca pojave na pragu njene snaje. Ili bolje rečeno, bolje da su ostali kući i vezli goblene.

Priča koja plete ko je bila Doroti pre nego što je stigla Tvin Sitis i šta se tako mračno krije u njenoj tankoj životnoj biografiji koristi arhitipove i teme na tako mudar način da iznenađenjima u ovom crno-komičnom grotlu bez dna nema kraja.

Hauli koji je režirao i napisao scenario za svih 10 epizoda, pored genijalnih muzičkih referenci kao što je “The Nightmare Before Christmas” iz Bartonovog stop-motion filma, kompozicije kadra i režije od koje polazi voda na usta, satkao je dijaloge i karakterizaciju u kojima likovi više nego jasno crtaju liniju u pesku dajući do znanja na šta su sve spremni i gde su njihove granice.

Možda su ton i pristup dobro poznati i svojstveni za “Fargo”, ali njegov cinični jezik kojim komunicira je na tragu priče za slobodu koja košta kao svetog Petra kajgana u kandžama Noe Haulija.

A, što se tiče fine suburbijske domaćice… Pa, pokušajte da je otmete i brzo će te saznati da sa lakoćom u ranu zoru može da umuti jaja i još nešto što zapravo niste ni želeli da saznate.