“American Horror Story” 10. sezona: Kad pomisliš da ne može biti gore, može

Rad Rajana Marfija uvek je bio mač sa dve oštrice. Nesvakidašnje i inventivne ideje početkom milenijuma (Nip/Tuck, American Horror Story, Feud) kako su godine prolazile, stilski su sve više naginjale hiperstilizaciji i kempu. Publiku koja je volela njegov raniji rad ostavio je na raskršću – ili će se pomiriti sa novim načinom pristupa ili će naprosto svoja interesovanja usmeriti u drugom pravcu. U trenutku kada je Marfi antologijsku seriju “American Horror Story” pustio niz vodu ekstravagantnim i lošim crno-humornim-horor idejama, njegovo mesto u striming svetu je preuzeo Majk Flanengen (The Haunting of Hill House) sa ozbiljnim psihološkim, dramskim, misterioznim i horor elementima, ne pokušavajući da se dodvorava publici referenciranjem popularne kulture i aktuelnostima sa društvenih mreža. Neumorni Marfi nastavio je serijal “AHS”, iako je još pre četiri godine izgubio foru koju je nekad imao. Poslednji trzaj pod nazivom “Double Feature” je povratak korenima, ali scenarista i reditelj zakasnio je 10 godina.

“Double Feature” je podeljen u dva dela. Prvi deo “Crveni talas” koji je sinoć premijerno prikazan na FX-u u prve dve epizode prati priču porodice Gardner. Otac scenarista sa kreativnom blokadom, majka dizajnerka enterijera i ćerka violinistkinja napuštaju Njujork u nadi da će Hari Gardner konačno uspeti da pronađe inspiraciju i napiše pilot epizodu koju producenti mesecima očekuju. Dolazak u ribarsko mesto praćeno očekivanim jesenjim sivilom bez mnogo odugovlačenja otkriva Gardnerovima da ja ovaj zabačeni kutak sveta ozloglašen po zloupotrebi narkotika i lajmskoj bolesti.

Pusti gradić kojim ordinira nekoliko beskućnika, među kojima je Luda Keren uz neizbežne reči upozorenja svaki put kad vidi Gardnerove: “Bežite odavde”, može da se pohvali i vampirolikim stvorenjima za koje policija zna, ali ne reaguju na njih. Doživljavaju ih kao bezopasne nakaze koje je upropastilo previše heriona.

Hari Gardner koji nikako da prevaziđe kreativnu blokadu upoznaće bizarni spisteljski duo koji ima nekoliko saveta kako da postane bolji, ali i crvene fenjere koji se pale samo ispred određenih domova.

U toku prvih šest epizoda “Crvenog talasa”, “AHS” otkriva šta se događa na obali, u poslednje četiri epizode pod nazivom “Dolina smrti” razotkriva šta se događa u vodama koje okružuju ribarsko mesto.

Možda zvuči bezobrazno i krajnje bezobzirno, ali deseta sezona i ono što su scenaristi i reditelji pokazali je beskrajno dosadno, klišeirano i viđeno milijardu puta, i što je najgore od svega atmosferski nimalo zlokobno niti intrigantno za gledanje.

Interesantna dinamika između članova porodice Gardner koji su opterećeni savršenošću, uspehom i velikom slavom je jedina stvar koja izaziva osećaj neprijatnosti.

Suštinski problem su zastarele ideje koja ne izazivaju ono što je “AHS” ranije radio. Iako serija nikad nije bila poznata kao strašna priča, više kao uvrnuta priča, nikad posle druge i prve sezone nije dosegla visine atraktivnih likova koje su tumačile Džesika Lang i Lili Rejb. “Double Feature” trenutno baulja po horor klišeima o vampirima i porodici koja se svađa da li ostati ili pobeći iz grada dok lokalne zloće navlače glavu porodice da je dobro biti u ribarskom mestu zbog inspiracije.

Na veliku žalost “AHS” ne daje ni jedan povod trenutno da se ostane sa likovima u ribarskom mestu kojim šetaju vampiri. Odlična gluma Lili Rejb ili iznenađujuće zanimljivi izbor lika za Mekalija Kalkina nisu dovoljni jer već se sa ove strane ribarske obale vidi kuda priča vodi i šta će se desiti, i što je najgore od svega, baš vas briga da li će preživeti ili se podavati u tamnoj vodi.

American Horror Story 10. sezona
2.5

“American Horror Story” je odavno završio svoju karijeru. Deseta sezona je umorni i neinventivni pokušaj da se oživi stara slava.