Sloboda je postala precenjen koncept u svetu koji je beskrajno sklon represiji. Nacionalni kavez, politički bunari, kulturološke ograde, religijske zabrane, subkulturno zgražavanje, seksualna izolacija… Nema čoška na ovoj planeti koji na ovaj ili onaj način ne čini da se čovek oseća krivim zbog onoga što želi ili što bi želeo da bude. Veliki broj pojedinaca odrasta u sistemima sa ubeđenjem da je to njihov život i da treba baš tako da izgleda jer su tako naučeni i za nešto drugo ni ne znaju. Misle da osećaju slobodu unutar sopstvenog zatvora.
Mini serija “Unrothodox” zasnovana na memoarima Debore Fledmen (molim vas da pogledate kratki osvrt pravljenja serija na Netflix-u kako bi saznali što više o zajednici koju opisuje) neobično za savremenu televizijsku industriju bavi se marginalnom jevrejskom grupom Satmar u Bruklinu (Njujork). Nesvakidašnja priča iz ugla Etsi koja beži koliko je noge nose i zdrav razum služi od ekstremističkog religijskog sistema je mnogo više od kritike malih religijskih zajednica (sekti) jer ovaj intimni televizijski doživljaj upoznaje nas sa obe strane novčića – i jako je teško bilo koju stranu surovo osuditi.
Odabrani životni zatvor
Jevrejska zajednica Satmar korene vuče iz Mađarske. Posle Drugog svetskog rata i neoprostivih zločina u Holokaustu jako religijsko i nacionalno ubeđenje formiralo je religijski krug koji se potpuno distancirao od ostatka sveta u nameri da ujedinjenjem i složnošću nadoknadi izgubljeno ljudstvo u ratu, pre svega rađanjem. Najpoznatija zajednica Satmar u Vilijamsburgu (Bruklin-Njujork) deluje kao paralelni univerzum koji se kosi sa progresivnom pop kulturnim njujorškim životom. Muškarci sa froncla loknama sa obe strane uveta, veliki tamni šeširi od dlake neke odrane živuljke, džakasta crna odela i potpuni otklon od moderne tehnologije i modernog života. Dok ulicama parodira patrijarhalni model u kućama su žene koje su u službi reprodukcije i ničega više, jer je krug tako zamišljen, moraju da vrate izgubljene.
Žena u Satmar zajednici ne sme da peva niti da se na bilo koji način ističe, ostaje bez kose po udaji i vrlo zanimljivo, iako je instrument rađanja živi u potpunom neznanju sve do braka o svom polnom ogranu ili kako nesrećna Etsi pita: “Ja mislim da je nemam dole rupu o kojoj pričaš, sa mnom nešto nije u redu”.
Etsi upoznajemo iz dva ugla paralelno – život po bekstvu u Nemačku i njen život pre odlaska iz Satmar grupe. Unutar zajednice svi rituali i pravila koja postoje otkriće nam vrli novi svet, ali i šta je to što je Etsi poguralo u drugom smeru. Narativ u Nemačkoj prati izbezumljenu devojku koja se upoznajem sa muzičarima filharmonije koje uporno prati u stopu, dok otkriva da zemlja kojom hoda je groblje njene zajednice.
Pratili Etsi kako se priprema za veoma bizarnu i tradicionalnu Satmar svadbu ili dok je muž i njegov prijatelj jure po Nemačkoj ne bi li je vratili kući, pred očima puca vidik o jednom životu koji putuje iz kaveza u kavez, tražeći slobodu dok je ne pronađe.
Shira Has je najbolja glumica za koju niko ne zna
Izraelska glumica Shira Has svetu u četiri sata trajanja serije priuštila je glumački zadatak koji u ovom trenu retko koja glumica bi mogla da odgovori. Neverovatna transformacija lika između dva sveta i pogled koji je zabrinut, srećan i ispunjen tugom formira neverovatnu vezu između Etsi i publike koja će biti jako zabrinuta i zaštitnički raspoložena prema njoj. Ne možete da mrzite nekoga ko sve previše radi ispravno, a želi tako malo od života.
Maestralnost “Unorthodox” ne počiva samo u životnoj drami, već i u pametnom smislu za humor koji nabacuje smeh na lice, ali ne čini da se smejete glasno, već konstantno u sebi.
Neverovatna posvećenost detaljima u prezentaciji jevrejske zajednice, većina likova govori na jidiškom jeziku, u zagrljaju sa dramom, humorom i pričom o slobodi, odličan scenario, estetika, gluma i dijalozi čine atmosferu vrlo prijatnom i vrlo dobrodošlom bez obzira da li će vas ideja priče zainteresovati ili ne. Upravo je to ono što “Unorthodox” čini mnogo boljim od svega što postoji na televiziji. Tema koja deluje vrlo usko i orijentisano na specifičnu grupu ljudi napravljena je tako da će zainteresovati sve.
Serija Unorthodox
Ocena
-
Režija
-
Scenario
-
Gluma
-
Atmosfera
Presuda
Dinamična i brzopoteza serija je emotivno iskustvo od početka do kraja i fantastična je u svakom segmentu. Kad pomislite na slobodu, posle gledanja “Unorthodox” dobićete potpuno drugačiji pogled na tako jednostavan i od društva banalizovan termin – sloboda.
volim
- posvećenost detaljima
- folklorni i religijski elementi
- gluma Shire Has
- humor u ozbiljnoj temi
Ne volim
- sitna razvlačenja naracije pred sam kraj